Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:
Web-kamera på Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre pilegrimsmotiv

Spania-magasinet

ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

_______________________________________________________________________

En pilegrimstur til Santiago de Compostela
Sist oppdatert 13.02.2017 21:43

En opplevelse for livet. En mangeårig drøm som endelig ble utført 11-25 april 2014

Ønskedrøm:
Jeg, Inger hadde en mangeårig drøm om å en gang fullføre en Pilegrimstur til Santiago de Compostela i Spania. Det var nå eller aldri. Årene går fort og alderen kan sette en stopper for mange ønsker.

Lufting av planene:
Jeg, Inger luftet tidlig i 2013 tanken om turen for flere venninner. Alle tente på ideen og planlegging startet i midten av 2013. Etter hvert så var det en del helsemessige og økonomiske årsaker som satte en stopper for de andres deltagelse. Man MÅ være sikker på at man klarer en sånn lang gåtur, dag etter dag, kanskje i ukevis. I all slags vær. Så da endte det opp med Katrine og meg, Inger Marie.

Planlegging:
Det krever mange, lange og nøye planlegginger FØR man starter på en sånn tur, særlig om man ikke har gått en sånn tur før. Så månedene gikk. Man MÅ til slutt bare sette en dato og et tidspunkt og bli enige om hvor langt man tenker å gå. Så er det mye tanker og nøye overveielser av hva man trenger og hva man MÅ ha med. Det endret seg mange ganger og enda så hadde vi altfor mye med oss. Også viktig å tenke på været. Så årstiden er viktig. Ikke noe særlig å gå i for mye stekende sol.

Rutevalg og startsted:
Påsken 2014 startet vi i Oviedo (i Spania). Planen var å ta en del av kystveien, Camino del Norte. Den går langs Biscaya-bukten. Flyplassen ligger ett stykke utenfor selve byen Oviedo. Vi tok taxi inn til byen, ikke å anbefale, kostet over 60 euro. Hotellet der kostet også noe lignende.  Det går busser, men flyene var veldig forsinka så det ble midt på natten før vi var fremme og da å ankomme til en fremmed by som man må lete seg frem i, følte vi ikke var så lurt. Vel, nå fant ikke taxisjåføren frem heller da, men til slutt, med felles innsats, fant vi hotellet. (tross enorm språkbarriere).

Endring av startsted:
Vi skjønte fort at vi hadde vært for overambisiøse og endret gå-rute. Så dagen etter tok vi buss til Cadavedo og gikk derfra til Luarca. Gikk neste etappe til Pinera. Gikk fra Pinera til La Caridad. Flott vær så langt, med noe vind, noe som  var helt topp.

Nytt ruteopplegg:
Nye beregninger viste at turen helt fra La Caridad ville bli for lang for oss på den tiden vi hadde satt av (to uker) så vi bestemte oss for å ta buss fra La Caridad til Tapio og Tapio- Ribadeo- Lugo- Sarria.
Den endelige ruten gikk så fra Sarria til Ferreiros. Vi var nå inne i landet og regnet da ut at vi ville klare ruten derfra og til målet.

Underveis:
Så ny etappe ble påstartet i Ferreiros og derfra gikk vi til Gonzar. Veldig varmt. Dagsetappene var på mellom 1,5 mil til 2 i snitt. Ikke mer enn i snitt to stopp pr.etappe for drikke, spise og dobesøk. Ikke lett å finne avstikkere for sånt underveis, ikke som våre skoger og snar. Så ikke drikk vanndrivende eller spis ting som får magen i gang underveis. Men, du må jo drikke vann da man svetter enormt.

Fra Gonzar til Palas de Rei hvor vi inntok en god middag med laks, ris og karamellpudding.  Alle butikker stengt pga påsken. Men vi  fikk stempler både i kirker og i kiosker, kafeer og restauranter underveis, i Pilegrimspasset. Viktig å huske! Siesta varte som regel fra kl.14-17. Dog var de fleste kafeer og herberger langs ruten åpne hele tiden.

Turistinformasjonen holdt siestastengt noen steder. Lurt å bruke dem da vi fikk kart og nyttig informasjon hos dem.
Kikket etter Sangria på stoppestedene, men dårlig med det. (fikk det ett sted, men den var gjæra, usj) En ungdomsopplevelse som jeg, Inger ønsket å utprøve!  Kaldere og mer vind da vi kom høyere opp i landet. 5 dager fra målet, den 18.4. Gravmurene for urner var spesielt å se. Katolikkene bruker mye sånne. Sparer jo plass.

Gikk fra Palas de Rei og til Meride, brukte 2 timer kortere enn ellers pga regn og overskyet,(gikk fortere da vi ville i hus). Vonde ankler, hæler og legger. Spiste en kjempemiddag. Vasker klær underveis, kun 4 manns rom i Meride. Trodde vi da skulle slippe bråkete tyskere. Men, vi sov lite allikevel, bråk inne og ute, utrolig hvor lite hensyn enkelte tar til andre.  Noe sol der.

Fra Meride til Arzua, masse oppoverbakker, tungt, vondt i beina. Masse regn, bløte som kråker, de regncapene vi hadde, var ikke noe særlig. Men sekk, innhold og sovepose var tørre. I natt ønsker vi å sove! Det er den 21.4 og Inger sendte sms til sønn med bursdag. Mye tåke. Vi bodde på pensjonat der da herberget var gyselig. Dro tidlig fra Arzua. Ankom O`Pedrozo halv 3. Masse regn midtveis. Så bedre. Spiste en fæl pizza. I morgen har Inger bestemt seg for å sende sekken til Santiago, altså de siste 2 milene. Fullt lovlig og koster kun 3 euro og trygt! Innholdet i sekken skal vi komme tilbake til seinere!!

Dro fra O`Pedrozo litt over 8. Deilig uten den kjempetunge sekken!! Vi gikk veldig fort. (stor aldersforskjell på oss, så en danset opp bakkene og en krøp, en var vel litt mer trent også).

Målet i sikte:
Farten økte da målet nærmet seg og vi var fremme i Santiago De Compostela kl.14. Selvfølgelig var katedralen (hvor bevisene blir utlevert) helt i motsatt ende av byen!!

Vi kikket inn i katedralen og gikk så for å finne stedet man fikk stempel og bevis. Vi fikk to bevis (vi betalte litt for ett på latin). Navnene våre er også på latin, morsomt å ha. Flere trodde de skrev navnene feil. Noe står litt feil. Det står at  vi har fullført over 300 km, men vi gikk noe over 200, ikke verst det, vi er stolte av oss selv. Står også at vi har gått Camino Primitivo, men vi gikk (startet) altså på Camino del Norte i Oviedo. Men ikke så viktig. Viktigst er å ha fullført. De som går, må gå de siste 100 km og ha to stempler pr.dag, de som sykler, må sykle det doble, deltok flere med hester, men vet ikke hva de må tilbakelegge. Gående har alltid forrang for syklende og ridende på herberger. I katedralen, ble alle landene der det var deltagere fra, nevnt av prestene. Prestene hadde hvite kjortler med de spesielle vakre røde korsene på. Vi overvar en kveldsmesse. Spesielt å ha deltatt på en katolsk messe. Katedralen i Santiago de Compostela er enorm. Veldig flott men er under oppussing. Vi healet kirken da en av oss fikk beskjed om at vi skulle det.

Veimerking underveis:
Stort sett var det lett å finne frem. Som regel enten gule skjell på stolper, i bakken, eller på trær og hushjørner, eller gule piler, anbefalt og alltid følge de gule pilene. I gatene var det også av og til skjellmerker. Noen steder var det en pilegrimfigur med stav. Det kom av og til folk ut av husene og rettledet oss på rett vei når de så vi var på avveier. Fingre, smil og gester når en langt med. Husk å takke. Vi ga klemmer også. Da vi nådde Galicia var skjellene snudd motsatt vei av hva de var i Asturias.

Avslapning:
Vel fremme hadde vi tenkt å ta tog eller buss til havet, men været var dårlig der også. Vi hadde tenkt å ta en avstikker til Barcelona, fordi vi kom til målet to dager før vi skulle hjem, men det tok over 12 timer og kosta enormt, så vi leide oss inn på et lite hotell i byen hos en søt gammel dame. Vi slo oss løs, handla og pleide oss selv i to dager. Ene dagen tok vi massasje på ett proft studio. 40 minutt kosta 33 euro, billigere enn i mange andre land. Så spurte vi om det var noe neglestudio i nærheten og det var ett vegg i vegg. Ikke visste vi da at det var et akademi. Skal si vi ble behandla som prinsesser der. Første dagen tok vi fransk manikyr og pedikyr, fotbad med massasje og hårfjerning. Hele tiden var det både lærere og flere elever rundt oss. En ting vi ble sjokkerte over er hvor dårlige spanjolene er i engelsk. Rettere, de kan ikke engelsk. Men på skolen var Fatima, en elev, veldig søt og flink og snakket bra engelsk. Et par til kunne noe. Tror Fatima likte å være tolk. Hun fikk jo følge oss rundt. Andre dagen var vi tilbake og tok 1 times massasje. To stykk som masserte, hele kroppen, (23 euro).  En av oss var mest interessert i å få tatt beina, bak, foran og under, himmelsk! Så ble vi spurt om vi ville ha frisører, gratis!! Ja, så klart, så det ble vask, klipp, legg og tørk (minst ti år siden en av oss var hos frisør, så deilig, og nødvendig). Så tok en av oss full ansiktspleie og sminke, (8 euro) og den andre føttene (13 euro). Alt dette tok mange timer, så vi var hver dag de siste som gikk. De fleste elevene gikk hjem før oss. Kun lærerne og vi igjen. Tok bilder sammen med dem. Vi var så populære. Vi dro og skrøt av dem på Turistinformasjonen og ga dem deres nye adr. Så for ditt eget velvære, du MÅ besøke dem når du er i Santiago de Compostela. Tenk å få føttene massert, for en opptur, og det trengs.

Ganske stor by Santiago de Compostela. En av oss har innebygd radar, så hun fant frem samme hvor vi skulle. Serrano-skinken var kjempegod og billig. Den spesielle osten som ser ut som en UFO, var god, laget av kumelk. Begge deler ble kjøpt med. (som tilskudd til konfirmantmat i nord) Så måtte vi jo ha en del suvenirer. For Galicia var det hekser som gjaldt. Så det ble en heks, en stor flott Jesusfigur, mange småting med caminoskjell og pilegrimsmerker på og smykker, der var hundrevis av suvernir-butikker . Kjøpte også kort av katedralen som jo er endepunktet og målet.

Ikke imponert over maten/tilbudet langs ruten. Langs kysten kunne man drikke vannet, ikke anbefalt da man kom innover i landet. En annen ting, gjødselstanken, fulgte oss hele veien og for en med astma, så var det til tider ganske så tungt. Ikke noe problem å få kjøpt vann underveis, kaldt også. Noen steder, litt langt mellom kafemuligheter/stoppesteder for å hvile. Men det gikk. Anbefaler at du har med deg energibarer og rett i koppen supper, samt andre lett tilgjengelige småting å spise. Ikke alle herberger /hostels/hospits hadde mikroovn, så man måtte sørge for å ha noe på lomma, gjerne for et par dager.

Da vi ble lei av hosting, snakking, snorking etc leide vi oss inn på hospits eller lignende hvis det var mulighet for det. Ikke så dyrt, og vi fikk da ha badet for oss selv og hadde da kun våre egne lyder å irritere oss over, og eventuelt bråk utenfor. Det var det også en del av da de fleste hospits/hostels var lokalisert midt i byene.

Det var nesten sommer i Spania. Veldig grønt og vi så mye vakre blomster og trær og busker. Ble mye bilder. Spennende broer og noen få kirker. Traff mange hyggelige ungdommer, og voksne underveis. Faktisk også fra Sverige, Tyskland, Østerrike og Irland, ingen nordmenn.

Lurt å tenke på:
Mange klagde over gnagsår. De som brukte tunge turstøvler, angret. Ble tett, varmt og tungt å gå i. Gode joggesko med fjæring/innlegg av silikonputer etc er å anbefale. Og ikke minst vekta på sekken. Ikke gjør som meg, Inger, jeg skulle ha 6 kg og hadde vel 15 på starten. Klarte det, men det slet meg nesten ut. Ikke mye som kunne fjernes heller. Katrine var lur, trente med ti kg vekt i sekken i uker før avgang og hadde vel ca.8-9 kg på turen. Noe hun klarte helt fint.  Husk sovepose!! (vi tror det er bedre enn teppelaken, var kaldt noen steder og ikke alltid pledd nok for alle). Kamera så klart. Tenk nøye over klær, lettest mulig materiale og ikke mer enn en kort og en langermet jumper, en kort og to lange bukser. (en kan gjerne være med avtagbare bein av lett stoff). Undertøy og sokker. Håndklær, vaskeklut eller våtservietter. Det er anbefalt sportssokker, men også tynne myke går bra. Jeg fikk en blodblemme første dagen, fordi en sokk lå i krøll, men ellers klarte vi oss utrolig bra. Jeg hadde også for tynne skosåler, skoene var gode, men sålene fjæra ikke, så mye vondt under beina. Man går en del på asfalt og hardt underlag. Ellers bør man lese boken Pilgrimsvejen, av danske Henrik Tarp, vi kjøpte boken: Langs kysten til Santiago de Compostela.

Det finnes flere veier. Man kan starte i Norge, Frankrike eller Portugal etc, om man vil. Les og planlegg nøye før du drar. Mange vi snakket med hadde vært på tur i måneder. Pakk sekken med omhu. Vei den!, mange ganger.  Vi hadde også for tunge klær og mange suppeposer for koking. Ingen mulighet for å koke noe.  Lese orker man nesten ikke, men vi hadde med en tynn liten bok som ble lest ut, og ett ukeblad. Men, å føre dagbok, det er viktig for du er for sliten til å tenke så mye når du stopper og da kan det være greit å skrive ned hver dag når etappen er ferdig. Ett spill er lett å ta med, kanskje en liten kortstokk. Vi var jo tidlig i mål og ikke alltid det var noe å gjøre. En ekte pilegrim fester ett skjell bak på sekken, og vi hadde også det norske flagget som også var en navn og adresselapp.

Noen synes gå-staver er til hjelp, andre synes motsatt. Men du vet vel selv, eller prøv det ut før du drar. Tannbørste og tannkrem må du huske, men ta med en liten tube. (Jenter, truseinnlegg er lurt) . Din egen makeup og deodorant. Briller. Hårstrikk, du bør ha hestehale eller flette. Medisin hvis du bruker. Hodepinetabletter etc. Papirlommetørklær. Liten flaske med shampo, balsam og håndsåpe samt desinfeksjon. En medium varm jakke (fleece) gjerne med hette, var godt noen ganger når det blåste. En varm, vann- og vindtett jakke, sandaler eller clogs, du bør ha på det så fort du får av joggeskoa og når du dusjer. Sov i ro. Vanntett pose for dorull og en pose eller holder for vannflaska til å feste utenpå sekken så du rekker den med hånda. Mageveske!! Der oppbevarer man pass, penger, sykeforsikring, tlf, flybillettene. Hårbørsten, lite speil, (ofte kø på do). Gamasjer, lett å få småstein i skoa på grusveiene. Vi hadde plastposer og sko-trekk inni skoa når det regna, det ble tett, men vi ble ikke våte. Og noe som virkelig er viktig, er en kjølende og lindrende krem for føttene, ha på så snart du har dusjet, ta med en stor tube eller ta med en mindre hver og også en mykgjørende krem for natta. Det var virkelig en lise å smøre beina med kjølende krem.

Man drikker mye vann, vann og atter vann helt til man kommer til ett stoppested. (Ba man om isbiter, så fikk man det, over alt) Husk å fylle vannflaska full så fort du har mulighet. Vi hadde også med altfor mye remedier for sårbehandling. For mye batterier til hodelykten samt liten lommelykt, (unødvendig faktisk). Hvert gram teller og en skikkelig sekk er ett must. ( helst skulle alt vært øverst i sekken eller nærmest deg så du fikk tak i det uten å stoppe). Mange lommer på sekken er fint. Tungt å komme i gang hvis man må stoppe. Hodelykt er viktig og med nye batterier, så holder det. Regntrekk til ryggsekken! Anbefaler en god, men ikke tykk regnfrakk i stedet for en poncho. De går fort i stykker. Vi dro også på tunge tape-ruller, ikke nødvendig. Nål og tråd og sikkerhetsnåler ja. Sårsalve og plaster er viktig. Lader til tlf. Saltvann i fall noen får tett nese eller problem med øynene. Noen lette klesklyper, men ikke snor som vi hadde.

Hadde også kniv, gaffel, skje, ikke nødvendig. En dorull holdt til to, da de fleste stedene hadde. Men ha en lett tilgjengelig i tilfelle. Solbriller, hatt/lue hvis du ikke liker sol på hodet. Noen hadde drue-sukkerbiter, lurt. Nøtter, tyggis, sjokolade, drops, kjeks (hva du tror du spiser når du blir småsulten). Ordbok!! ( men, man lærte fort noen spanske gloser, man måtte!) Kart og nedskrevet dagsetappe. Ikke lett å huske navnene på byene, så ha alt nedskrevet og hvor langt det er. En blir også litt sånn robot når en går og går og en kobler ut tankene. Skritt-teller syntes vi var ganske ok, da holdt vi sånn noenlunde rede på hvor langt vi gikk. Se på klokka og nullstill skritt-telleren når du starter. Ingen kart sa det samme når det gjaldt distanser. Vi savna litt å være damer og pynte oss noen ganger. Kanskje du kan lure med en bitte liten parfymeflaske og en tynn pen jumper!!

Nyttige adresser:
Akademiet for hud, hår, negler, massasje: Academia de Peluqueria Y Estetica/Academia Celma. Adr.C/san Pecho de Mezonzo No 11. Tlf.981 59 51 20.Lærer; Elsa. Engelsktalende elev: Fatima. Skolen ligger midt i Santiago de Compostela.
Pilegrimspass fås kjøpt hos Pilegrimsfellesskapet St.Jakob: www.pilegrim.no epost: pilegrim@pilegrim.no Tlf. 22 33 03 11 Huitfeldtsgt.11. 0253 Oslo.
Der kan du også få kjøpt bøker, aviser, blader, ja alt av info og bli medlem om du har lyst. Ellers står det mye på nettet, der kan du også printe ut kart. Google: Santiago de Compostela så kommer mange sider opp.
På turistkontoret i Santiago de Compostela var de hyggelige og de kunne engelsk. Man finner dem på kart som man kan få mange steder i byen.

Priser:
Å sende sekken mellom etappene kosta 3 euro. Herberge mellom 5-6 euro. Hostel/hospits 10-15 euro, hotell 30-60 euro. Stempel i pilegrimspasset var gratis. Det sto noen langs veien som tok 1 euro eller så, men vi brukte ikke dem. Du handla jo noe som regel der du stoppet. Toalett var ofte for «gjester» så handla du ikke, så fikk du ikke alltid bruke toalettet.

Mat og drikke er billig i Spania. Viktig å veksle i smått før du drar.  5 eurosedler og noen mynt også da de ikke kunne veksle store sedler underveis. Vi veksla vel mellom 3-4000 Nkr til euro før vi dro. Det holdt sånn i det store og hele. Flybillettene ble kjøpt på Ticket samt første overnatting på hotell i Oviedo. Det kom på ca.4000 pr.pers. Bestiller man i god tid før man drar, så kan man få det mye billigere. Men, med 4 fly og ett hotell, så synes vi at det ikke var så verst pris.

Forberedelse og avgjørelser:
Du må først bestemme hvilken rute du vil ta, startsted og hvor lang tid du skal bruke. Legg opp fornuftige dagsetapper FØR du drar. I boken til Henrik Tarp er det kart over distanser og høydeforskjeller (det kan man også finne på nettet). Maks dagsetappe for en trent person, bør vel ligge på maks 2-3 mil. For oss var vår dagsetappe på 1,5-2 mil, akkurat passe (vi hadde stor forskjell i alder og kondis).

To uker er minimum du bør sette av, selv om du kun går de siste 100 km og du ikke er helt sikker på hva du klarer. Bedre å klare distansen enn å måtte avbryte, vi så en del av det. En stor nedtur for mange. Det lønner seg å starte tidlig om morgenen da det kan bli varmt utpå dagen. Denne tiden på året, synes vi er ideelt, (april).  Seinere blir det nok for varmt. Og det var ikke så mange som gikk heller som en skulle tro i påsken faktisk. Litt rart. Siesta i byene mellom kl.14-17 (ofte litt sånn Manana - uttales: Manjana). Men kafeer og restauranter var som regel åpne. En hyggelig gest; alle hilste og ønsket hverandre god tur langs veien. Ble nesten for mye noen ganger.

Spesialbagasje:
VEI SEKKEN og hold deg til at den skal veie KUN 10 % av din egen kroppsvekt!  Sekkene sendte vi som spesialbagasje fra flyplassene, som spesialbagasje blir ting pakket meget godt inn i plast. Det koster ikke noe ekstra, og med 4 fly, så kom de trygt frem, begge veier. Vær nøye med å tape godt på Gardermoen, for der må du gjøre det selv, og tapen og plasten rundt våre var løsnet. Man sender som spesialbagasje for å slippe at sekk og sovepose skal bli våte og møkkete på bagasjebånd og traller på flyplassene. Hjemme igjen var gå-stavene borte, men tror noen forveksla gå-tavene med fiskestanga si da det var en fiskestang som bare gikk rundt og rundt på båndet.

Åndelig, sjelelig, kroppslig:
En meget vellykket tur og begge ønsker å gjenta turen, om noen år. Virkelig noe vi kan anbefale for å teste dine egne grenser. En meget spesiell tur som gjør at du føler deg mer åndelig, sterk og stolt av deg selv.

Bueno Camino!

Første norske bok om Via Francigena

Husk pilegrimspass til vandringen

Viktig merknad:

Denne nettsiden administreres på frivillig basis uten noen offentlig støtte. Siden inneholder mange lenker til andre nettsider, og har mye informasjon om vandringer, arrangementer, pilegrimsveier, avstander, herberger med priser og åpningstider osv. Vi tar ikke ansvar for korrekt eller oppdatert informasjon, og tar gjerne imot beskjed hvis noe er feil.

Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende

Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.