Tilbake til start

GPS-kart for pilegrimer

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner

Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring

Vi feirer påsken på Malta.
Blir DU med?

Sommervandring til Lindisfarne,
The Holy Island:
22-30 juni

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Eivinds sykkelrapport
Sist oppdatert 12.06.2009 15:08

Våre syklende Romapilegrimer har i skrivende øyeblikk nådd Sveits. De holder høyt tempo og tilbakelegger mellom 12-15 mil hver dag. Døgnet består av sykling, spising og søvn. Så langt har alt gått bra, solen har vist seg fra sin beste side, karene har syklet i medvind og motbakkene har vært få. Kun en punktering så langt. I de nærmest ukene blir bakkene hardere og den daglige distansen vil derfor reduseres til omkring 10 mil.

På pilegrimsvis fulgte jeg dem et stykke på vei, ned til Rendsburg. Vi startet  ferden fra St. Olavs katolske kirke i  Tønsberg etter å ha vært til messe, og fått velsignelse. Naturligvis var vi innom ruinen av rundkirken som også er viet vår helgenkonge. Her ble vi behørig intervjuet og fotografert. Deretter tok vi strake veien til Larvik.  Erling og Dag Eirik stakk innom noen venner i den nyreiste St. Frans kirken, rundkirke den også.

Allerede på havna fikk jeg et "tegn" på at vi var på rett vei - jeg støtte nemlig på  "Vatikanet", som byens strippeklubb har fått navn etter. Et noe usmakelig påfunn etter min mening. Vann tappet jeg fra Kong Håkonskilden. Vel ombord i SuperSpeed 2 handlet  jeg velluktende sigarer laget i Santiago på Santo Domingo.

Strekningen Larvik - Hirtshals  ble tilbakelagt på raske 3 timer og 45 minutter. I Hirtshals tok vi inn på vandrehjemmet, rent, pent og billig. Første dag gikk til Ålborg, Viborg og Nørre Snede.  Den dagen tråklet vi ca 12 mil. Som kjent fulgte vi ruten til vår islandske Romapilegrim, nemlig abbed Nikolaus, og hans første havn var Ålborg, som han besøkte ca 1150.

Vi syklet Hærvejen som bød på de vakreste kulturlandskaper. Her er tett bøkeskog, store gule felt med raps, beitende kyr, hesteflokker og fasan. Et og annet rådyr fikk jeg også syn på. Gravhaugene og middelalderkirkene ligger på rekke og rad, ca. hver femte kilometer - velstelte og inviterende. De fleste var åpne, men dårlig tid gjorde at det ikke ble mange besøk.

Hærvejen er også merket som sykkelrute nr 3. Den starter i Trondheim og ender i Santiago de Compostela. Nær Viborg sentrum passerte vi "St. Olavs bakke", snart etter også Ibs vej (St. Jakobs vei) og Mikaels gade. Viborg pilgrimscentrum var stengt, men domprosten slapp oss inn. Erling og Dag Eirik mekket litt på syklene og vi varmet oss på kaffe og spiste søte kaker. På slutten av dagen mange mil senere overnattet vi på den hyggelige kroa i Nørre Snede, som angivelig kan føre sin historie tilbake til 1069. Kongelig privilegium fikk den på 1700-tallet. Erling spanderte kalde øl og pizza i anledning bryllupsdag.

I fjor ble det åpnet 10 herberger for pilegrimer og vandrere langs Hærvejen, men dessverre åpnes de først i.juni.
Mikaelskirken i Nørre Snede ligger nær to store gravhauger og er en perle. På utsiden av bygningen er det relieffer av løve, hund og hest, mens kirkens indre byr på 700 år gamle kalkmalerier, bl.a. "Lykkens hjul" og Georg i kamp med dragen. Døpefonten er en de mest kjente i hele Norden, den er laget i granitt med motiv av løver i relieff.

Neste dag nådde vi campingen utenfor Kobro.

Sykkeldag tre endte på vandrehjemmet i Abenraa. Jeg tråkket feil, tok en liten omvei og logget ca 13- 14 mil. Ikke verst for en utrenet 57-åring. Fra Abenraa var det kort vei til grensebyen Flensburg. Underveis så vi avkjøringen til Kliplev, kjent valfartsmål på 14-1500-tallet. Det er bl. a. funnet pilegrimsmerker i Oslo ført hjem fra Kliplev.

I Flensburg hadde gammelbåtfolket invitert til stevne, og det var liv og røre på havna, masse flotte seilfartøyer fra 18-1900-tallet, store og små. Noen timer senere passerte vi Danevirke som tidligere fungerte som fysisk grense mot Tyskland. Danevirke er en høy jordvold som ble reist på 800-tallet, og senere forsterket av mange danske konger for å hindre invasjoner fra sør.

Hærvejen kalles i Tyskland ofte for Okseveien, ganske enkelt fordi okseflokker ble drevet langs denne ruten til markeder i Schlesvig.

I Rendsburg takket jeg Erling og Dag Eirik for godt følge, og plasserte meg og sykkelen på toget  til Aachen, men det er en annen historie.

E.L.

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.