Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Betlehemsvandreren har vendt hjem
23.04.2016 21:36
Trond Muri har avsluttet årets vandring. Han gikk langt, men hadde egentlig tenkt å gå enda lenger!

Det er snart en uke siden han kom i mål. Dvs: Målet var den gamle kystbyen Myra, som nå heter Demre. Dette er St Nikolaus’ by i Julemysteriet, denne boken som Trond bruker nesten som en guidebok.

På grunn av uro i landet bestemte han seg for å gå en kortere distanse enn det som var beskrevet i kapittel 19 i boken, altså årets kapittel.

Så vidt jeg vet var det første gang siden avmarsj fra Oslo en sommerdag i 2005 at han kutter ned på etappen. Dessuten var det sykdom i familien som gjorde at han ville avbryte enda litt tidligere.

Men det ble likevel en skikkelig tur på 500 km, på 15 dager. Du kan jo selv regne ut hva det betyr i gjennomsnittlige dagsmarsjer, hvis du synes at det er viktig.

Det er mange som har fulgt vår vandrer på Facebook, og hvis du ikke hører til dem, men likevel er nysgjerrig på Tronds opplevelser i de 15 dagene har vi her samlet noen glimt fra hans egne daglige beretninger, sammen med noen av hans bilder:

Avsluttet søndagskvelden med rusling i byen, kaffe og trilece. I dag har jeg gått ca. 40 km på eller ved 6-felts vei med mye trafikk. Mc Donald og Burger King finnes her også. Senere ble det stopp med lokal mat. Det er langt mellom hotellene. Rom med sjøutsikt. Det ble noen vannblemmer i dag.

Det går bra med gnagsårene. Jeg blir stadig vekk bærtet på av 3 gunner: 1. Hilsen med tommel opp, vinking og rop. 2. Advarsel, trailer eller buss passerer nær deg. 3. Tilbud om skyss, drosjer og dolmuser (minibusser).

Tok det første hotel jeg fant i Ismir etter 31 km kl. 17. Knøttlite rom med fellesdo på gangen med hull i gulvet og dusj i etasjen under. Pris kr. 120. Da kan jeg unne meg god middag i kveld.

Det ble knekkebrød og kaviar på rommet ved ankomst. Senere blir det skriving i sauedagboka.

Våknet kl. 5, gikk kl. 6 før solen stod opp. I dag ble det mer landlig, dyrket mark og husdyr og små tettsteder. Tok frokost utenfor bakeriutsalg mens elever var på skolevei. Jeg savnet ikke jobben.

En kunstner ropte på meg. Han hadde eiendommen full av skulpturer. Senere på dagen inviterte 4 arbeidere på te kokt på medbrakt samovar. Klarte å gå 2 km for langt. Tok drosje tilbake. Fremme kl 15.30 etter 33 km. Tok en tur i svømmebassenget etterfulgt av en times taimassage. Jeg valgte hard variant, og den lille dama var sterk.

Krysset elva for å følge toglinja i stedet for sterkt trafikkert vei. Var innom en stor veikro og kjøpte kaffe og rispudding. Eieren av stedet viste stor interesse fir staven og mitt prosjekt. 4-5 servitører stimlet sammen rundt bordet. En som kunne engelsk ble tilkaldt. Eieren spanderte full middag; kjøttrett, youghurt og te.

Den varmeste dagen. Sliten! Fremme i Pamukova 18.30. 38 km.

Liten trafikk. Kom i prat med en ingeniør som kunne engelsk. Han hadde en kjenning i Osmaneli som kunne hjelpe meg med sted å bo.

Det viste seg at det var byjubileum med markedsdager og vanskelig med bosted. Jeg havnet på et nedslitt studenthjem på 6-mannsrom alene. Nærmere en pilegrim på Caminoen kommer jeg nok ikke. Kr. 90 inkludert middag er bra. Jeg får ta en tur på markedet i kveld.

Jeg skulle gått vei med mye svinger, stigning og utsikt, men motorveien med 3 meter bred veiskulder, færre kilometer og liten trafikk på en lørdag fristet. Etter å ha gått flere kilometer kom jeg til to tunneler. Pensjonisten valgte å haike gjennom tunnelene.

Den eldre innehaveren var imponert over prosjektet og ringte sønnen som kunne snakke med meg på engelsk. Han ville komme om en time og fortelle stedets historie. Jeg takket nei, men verten viste meg gamle marmorbiter i hagen og gjentok "hittit" mange ganger. Hva nå det skulle bety?

Merknad:
Trond fikk raskt svar:
"Hettittene (også kalt hittittene) var et oldtidsfolk som grunnla et kongedømme sentrert om Hattusa, nord i det sentrale Anatolia, i det 18. århundre f.Kr. De hadde en rik kultur og et eget språk"

I Inonu ble det køfte på gatekjøkken under tordenbygene. Jeg fortsatte i småregn, men da det økte på på nytt, stod jeg under taket ved vaktbua til bedriften Seranit. Vakta kom ut og inviterte meg over til kantina. Det var bare å forsyne seg med varm lunch. Flere nysgjerrige tyrkere fikk vite om pilegrimsvandringen.

Beina har vært gode i 40 km i dag. Kom til Kumbet kl 18.

Google Maps sier at jeg har gått 55 km i dag. Det har vært i meste laget. Det blir ingen tur på byen.

Flott vandrevær. Hviledag får vente. Etter 27 km dukket det opp en bensinstasjon med "hotell". Gulv og bad var ikke rengjort, men bra pris; 40 lira = ca 120 kr. Sengetøyet så rent ut. Maten var god. Skal slappe av, rusle litt, skrive og lese. Er ca. 1000 moh.

Jeg ble med en mann inn til en bestefar som satt med 4-5 gutter på et teppegulv og drakk te. Jeg fikk også. Så ble jeg fulgt til rommet mitt i et annet hus. Her kunne jeg bo gratis. Litt senere kom en mann på døra og leverte et fat med kaker.

Gikk 44 km.

Klokka 6 var jeg på veien. Gikk bare 22 km. og sjekket inn på engelsk kl. 13.00 på Ikbal Thermal Hotel og spa i Afyon. Stort rom med alt du trenger.

Har vasket litt klær. Kl. 16 er det kaffetid og i kveld har jeg bestilt middag. Dette er luksus. Satser på en lang etappe i morgen.

Jeg forstod ikke alle knappene på aircondition og våknet svett i 26 grader i natt. Slo av og åpnet vindu med trafikkstøy. Startet kl. 8 etter en overdådig frokost. Etter 30 km stoppet jeg på en kafe.

Fikk sitte på en krakk i midtgangen. Grei vandring tilbake til Sandikli, 26 km.

Jeg har bestemt meg for å avslutte vårens vandring etter 500 km. I dag har jeg tatt buss til Alanya. I morgen flyr jeg hjem.

- Og det gjorde han 19 april!

ToBe

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.