Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Pilegrimspåske
på Malta
Blir du med?

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Noen dager langs Camino Portugues
13.06.2014 00:10
Etter flere års mild press fra omgivelsene har jeg nå prøvd meg som pilegrim i Spania. Men jeg er litt kverulant, så vi startet i Portugal

Camino Portugues er en av de mange pilegrimsveiene som ligger klare for pilegrimer som vil vandre til Santiago de Compostela og som ønsker et alternativ til den tradisjonelle franske veien.

Vi var en liten gruppe på fem som ville gjøre nettopp dette; gå en litt utradisjonell vei, med færre pilegrimer, i et fint og behagelig landskap. Vi ble ikke skuffet!

Nydelig landskap
Det er 240 km fra Porto i Portugal til Santiago de Compostela. Vi avkortet litt, blant annet den første milen, etter tips fra Rose Zavodny, som gikk denne veien i 2010 og fortalt om sin vandring på sin egen blogg. Metroen i storbyen Porto brakte oss til Maia, og da slapp vi en del av den meget nærgående trafikken som er problemet i byen.

Vi fikk likevel nok av trafikk den første dagen og en stor del av den neste, før pilegrimsveien plutselig svingte av og fulgte gamle, hyggelige gårdsveier langs jorder og vinmarker.

Og slik ble det en stor del av veien nordover, åpent landskap mellom hyggelige landsbyer, brostensbelagte småveier, noen stier gjennom skogsterreng, og noen få ganger gikk vi også langs trafikkerte veier. Med unntak av de første to dagenes nære kontakt med trafikken var vi lite utsatt for biler, selv om mange bilister i dette området viste stor glede over misbruk av gasspedalen.

Mange pilegrimer de siste 10 milene
Veien fra Porto til Santiago passerer grensen til Spania da vi er halvveis på denne vandringen. Dette betyr også at grensebyen Tui er et populært startsted for pilegrimer som skal fullføre minstekravet på 100 km for å få utstedt beviset for vandringen. Dermed ble vår vandring i Spania en del av pilegrimsstrømmen.

Vi så hele tiden pilegrimer foran oss eller bak oss. Men egentlig spilte ikke dette noen rolle. Vi opplevde det ikke som noe problem å finne ledige senger på overnattingsstedene.

Kapasiteten og valgmulighetene når det gjelder overnatting langs Camino Portugues var generelt meget bra. Dette gjaldt også for overnattingssteder for dem som ønsket å dele opp etappene, slik vi også gjorde et par ganger.

Vi valgte å overnatte på billige hostel eller private overnattinger de fleste stedene, men det er også et godt utvalg av både tradisjonelle herberger og litt dyrere hoteller langs pilegrimsveien.

Dette, sammen med en rekke kafeer og restauranter underveis ga oss stor fleksibilitet, slik at vi kunne ta dagens utfordringer litt på sparket.

Lett rute langs gamle veier
Denne ruten er lite anstrengende. Med unntak av en bakke med ca 300 m stigning på 3 km lengde den nest siste dagen i Portugal, var bakkene mer som en behagelig variasjon i terrenget. En stor del av pilegrimsveien gikk på enkle veier langs åkrer og gjennom hyggelige landsbyer. Det var også en del skogsområder med gode stier. I landsbyene var det ofte smale veier, og man måtte vise varsomhet i trafikken.

Vi gikk mye på gammel brosten, men også en del på asfalt. I skogsområder er pilegrimsveien ofte slitt dypt ned til hulveier, etter bruk i mange hundre år.

Omtrent halvparten av strekningen var på gode stier og grusveier.  Merkingen er meget god, det skal mye uoppmerksomhet til for å gå feil.

Jeg hadde på forhånd et klart bilde av Camino Portugues som en pilegrimsvei med spesielt mange broer fra middelalderen, og dette viste seg å stemme. Minst en av broene ble opplyst å være enda eldre, helt fra romertiden, og var en del av den strategisk viktige romerske vei nr XIX fra byen med nåværende navn Braga i Portugal til Astorga i Spania. Brostenene på denne broen og mange andre steder var sannsynligvis de opprinnelige, og vi kunne også se dype slitasjemerker etter vognhjul.

Bra guidebok
Vi hadde med oss John Brierleys guidebok fra 2011. Denne har meget gode kart som inneholder informasjon om praktisk talt alt en pilegrim trenger å vite underveis; alternative veier, overnattingssteder med angivelse av kvalitet (herberge, pensjonat, hostel osv), kafeer og restauranter, kirker og kapeller, broer og andre severdigheter. Ja, til og med vannposter for drikkevann var tatt med.

Vi oppdaget riktignok at det var nye veialternativer som ikke var tatt med, likeså en del serveringssteder. Grunnen er nok at antall vandrere langs denne pilegrimsveien har økt betraktelig de siste årene, og at infrastrukturen har fulgt med i utviklingen.

Hvordan var prisene? For oss nordmenn var det rimelig å vandre både i Portugal og Spania. Herbergeprisen er ca 10 €, noen steder mindre. Hostel og billige hotell ligger på 15 – 25 € pr person i dobbeltrom. Mat er relativt billig, og det er flust av pilegrimstilbud for middag, med en pris på 6 – 9 € for en treretters middag med drikke.

Prisene steg imidlertid flere hakk da vi ankom Santiago de Compostela.

Vår vandring
Vi gikk 15 – 20 km hver dag, med unntak av siste etappe som var noe lengre. Det var ikke nødvendig å starte grytidlig om morgenen for å få plass i overnattingssteder, og vi var som regel ute på veien ved 9-tiden.

Vi tok mange pauser underveis, og var fremme før kl 18. Dermed ble det mulighet for en god hvil før middag, som det nesten er umulig å få servert før kl 20 i disse områdene.

For meg personlig var det helt ok med en lang hvil. Jeg synes at gleden over å ligge rett ut en time eller to etter vandringen er dagens virkelige høydepunkt. En skikkelig lykkefølelse!

Og så var det naturligvis godt å nå målet, sammen med hundrevis av andre pilegrimer fra de ulike caminoene. Vi oppsøkte "nullpunktet" på Obradoiroplassen, sto en time i kø for å få det fine dokumentet som beviser vår store innsats, og vi deltok på messen i katedralen uten å skjønne stort, men det gjorde ikke så mye. Vi gledet oss sammen med andre glade pilegrimer, og hørte på de mange sangerne og musikerne som hadde sine plasser rundt plassen og katedralen.

Her var det både harpe og sekkepipe, solosang fra kjente operaer, et mannskor med gamle spanske sanger og et band med mer moderne toner og et imponerende lydanlegg. Vi vandret i gatene hvor souvenirbutikker og restauranter ligger på rekke og rad, og fikk smake god spansk mat. Vi bodde på et relativt rimelig hostel som lå sentralt, like bak Paradoren.

Jeg hadde forestilt meg at Santiago de Compostela er en pilegrimsby og lite annet, men der tok jeg feil. Vi opplevde at byen har flere forsteder, og at en stor del av vandringen siste dag gikk gjennom tettbebyggelse og i lange bygater. Santiago er tydeligvis også en av Spanias viktigste universitetsbyer.

Til og fra

Vi valgte å fly med Norwegian til Lisboa, og fant at det var enkelt med tog fra flyplassen til byen Porto med et togbytte - uten at vi behøvde å dra inn til selve Lisboa. Hjemreisen hadde vi valgt med samme selskap fra Madrid, og fikk en meget behagelig togreise fra Santiago til Madrid. Togselsapet Renfe har for øvrig kontor ved siden av Pilegrimskontoret, og betjeningen er meget serviceinnstilt. Hver flybillett kom for øvrig på ca 500 kr når vi bestilte den i god tid før avreise.

Finisterre
Vi fikk en ekstra dag i Santiago, og valgte da å ta en dagstur ut til "Verdens ende" - Finisterre. Mange vandrer dit, og bruker 3 - 4 dager på det, men vi tok altså buss en varm søndag. Selve målet for pilegrimene, fyret på klippen, ligger 3 km fra landsbyen hvor bussen stopper, og dermed fikk vi likevel en vandring denne dagen. Det ga et spesielt inntrykk å se utover havet, her hvor folk en gang trodde at det var slutt på verden

. Mange pilegrimer har den fikse ideen at de skal brenne noen av klærne sine her, og det satte sitt spesielle preg på denne ellers så vakre klippen.

Her i Finisterre fikk vi samtidig den første smaken av sommer, og noen av oss gjorde som mange andre pilegrimer; slo oss ned på en idyllisk strand og lot solen steke våre legemer.

Vi som kom fra det høye nord gjorde dessuten noe som få andre prøvde denne dagen; vi tok en frisk dukkert i Atlanterhavet. Første gang for meg. Herlig!

Ivar Rekve og hans pilegrimsforum
Nordmannen Ivar Rekve giftet seg med en spansk kvinne under sin utdannelse i USA, og de flyttet for noen år siden til Santiago de Compostela. Vi fikk et møte med Ivar, og han fortalte om sin spesielle virksomhet i denne byen. Han driver nemlig en egen nettside, caminodesantiago, som både gir generell informasjon om caminoene og aktuelle nyheter om pilegrimsveiene.

I tillegg er nettsiden et kontaktnett for Santiago Forum, en gruppe pilegrimer som bidrar med blogger, diskusjoner og en mengde informasjon om de ulike pilegrimsveiene og vandring mer generelt.

Ivar har et ønske om at folk skal kunne få svar på både store og små spørsmål. Tidligere svarte han selv, men nå  overlater han svaringen til erfarne pilegrimer i forumet.

Det er gratis å bli med i Santiago Forum, og all informasjonsutveksling foregår på engelsk. Medlemmene kan kjøpe et tøymerke som de kan sy på sekken, som en informasjon til andre medlemmer. Finansieringen skjer gjennom reklame og ulike sponsoravtaler. Ivar Rekve har nå driften av denne nettsiden som fulltids arbeid.

Et eksempel på et av hans tilbud til pilegrimer er å ta imot pakker med klær og annet som pilegrimene finner at de ikke vil dra på, men ønsker å sende til Santiago mens de selv er på vandring. Nå har han planer om å skaffe en vaskemaskin for bruk av pilegrimer som kommer til byen.

ToBe

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.