Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Betlehemsvandreren har avsluttet årets etappe
01.05.2014 23:11
Trond Muri har avsluttet den 10. etappen av vandringen til Betlehem med Jostein Gaarders Julemysteriet som guidebok. Her er dagsrapporter fra årets vandring

I påskeuken startet Trond Muri på årets etappe av den lange vandringen fra Steen og Strøm i Oslo til Betlehem. Dette er hans tiende vandring på denne lange veien, og i år går han fra Tirana i Albania, gjennom en del av Makedonia og ender opp i Thessaloniki i Hellas.

Denne gang er Tronds kone, Beate med som reisefølge og følgebilsjåfør. Hun legger ut daglige rapporter på Facebook, men når ikke ut til alle dem som ønsker å følge med på Tronds vandring. Derfor lager vi en egen rapportside her med et lite utvalg av historier og bilder fra vandringen for dere som ønsker å få med historien dag for dag – sett gjennom Beates øyne og kamera.

Du kan ellers lese mer om Betlehemsvandringen her

Fra Beate Muris blogg - ispedd litt fra Trond (T):

15 april:
Da har pilegrimen kommet ordentlig i gang. Turen har gått fra Mushqeta til Elbasan - ca. 3 mil. Så har jeg fått se "live" hvor fort han går! Jeg har kjørt noen km, stoppet - og før jeg har rukket å komme ordentlig i siget med strikketøyet, har han dukket opp, like energisk hver gang! Makan!!

16 april:
Usj! 8 grader og det virkelig bøtter ned ute! Veien bak hotellet så ikke slik ut i går... Trond utsetter avgang, så vi kan ta oss god tid med frokost.

Bilde: Usj! ☔️ 8 grader og det virkelig bøtter ned ute! Veien bak hotellet så ikke slik ut i går... �� Trond utsetter avgang, så vi kan ta oss god tid med frokost.

Bilde: I går kveld smakte det godt med middag �� �� etter 3 mil i øsende regn! Vi fant et vakkert lite hotell ved veien (så glemmer vi at det bare var kaldt vann i dusjen, at varmepumpa bråkte voldsomt og at sengeteppet var noe tynt..) I dag er det opphold! ☀️Det smakte godt med middag etter 3 mil i øsende regn! Vi fant et vakkert lite hotell ved veien (så glemmer vi at det bare var kaldt vann i dusjen, at varmepumpa bråkte voldsomt og at sengeteppet var noe tynt..)

Bilde: Tre mils vandring setter sine spor... :)17 april:
Tre mils vandring setter sine spor...

Bilde: Etter å ha funnet overnatting på motorhotell ved Prrenjas, drev sulten oss ut i byen for å finne et spisested. Vi våget oss inn i en liten Etter å ha funnet overnatting på motorhotell ved Prrenjas, drev sulten oss ut i byen for å finne et spisested. Vi våget oss inn i en liten "restaurant", der gamlemor reiste seg fra vindusbordet, så vi kunne få det. Etter å ha ropt inn en kar fra fortauet, ble det fart i bestillingen! Og alt, men spesielt kjøttsuppa, smakte nydelig. Ingen ting å si på prisen - 1000 Lek - ca. 60 kroner!!

18 april:
Puh...!!! Da har vi krysset grensen til Makedonia - først i regn, så sludd og tåke! Glad vi ikke var i farten for to dager siden, for da snødde det oppe i fjellene... Jeg klarte å finne hotellet i Struga uten GPS, for den virker bare på hovedveiene.

Nå spiser jeg sen lunsj, mens Trond fortsatt går. Følte meg ikke komfortabel som alene dame i Albania - folk glante. Her virker jeg mer "usynlig". Godt!

T:
Hvor blir det av våren? 2-3 grader, sludd og snø langs veien på fjellovergangen mellom Albania og Makedonia. Heldigvis var kjerreveien og stien ned til Lake Ohrid snøfri. Restauranten var full av nederlandske ungdommer i et hjelpeprosjekt som skulle male bygdas skole. Deilig stekt fisk fra innsjøen til lunch. Bygdevei til byen Struga. Full middag med drikke til 38 kr. Ortodoks langfredagsmesse en halvtime. De holder på i mange timer. Kaffe og bløtekake. Snart er det leggetid.

Bilde: I dag har vi forflyttet oss bare 15 km, fra Struga til Ohrid ved Ohridsjøen. Vi har tatt inn på et lite og hyggelig hotell, der jeg tror vi har fått det fineste rommet - med den største verandaen og utsikt ned mot sjøen! Byen er pyntet til påske, og busker med fargerike påske-egg er satt ut i parkene. Men det er kaldt - vi savner boblejakkene!!

19 april:

20 april:
Påskefrokost.... Spiste først de rødmalte eggene som vi slo mot hverandre. Det holdt med tre egg!!

Folkedans på torget i Ohrid - og så flinke og sjarmerende barn og unge!!

I kveld skeiet vi skikkelig ut og spiste påskemiddag på en vakker makedonsk restaurant. Vi spiste lammegryte, hadde rødvin til og dessert - og hele herligheten kostet oss 300 kr!

Mens vi ventet på maten, satt vi og studerte et japansk reisefølge som spiste stekt fisk. Alle satt krumbøyde og spiste uten å si et ord. Om det var fisken de ikke likte, eller om de bare var slitne, vet vi ikke, men vi syntes litt synd på dem, siden vi hadde det så bra.

21 april:
I dag ble det virkelig bruk for følgebil! Trond har gått ca 37 km på svært øde veistrekning. Der hvor det bodde folk, var det enten ingen eller bare nedlagte tavernaer og kafeer, så vi har faktisk bare levd på vann, nøtter, noen få kjeks og en sjokolade hele dagen.

Nå er vi spent på middagen vi har bestilt her på hotellet uti huttaheiti... Vi er de eneste gjestene, tror vi...

Bilde: Karen hadde dreisen på å dandere tomater! Kyllingen var kyllingschnitzel, men vi ble mette, vi, og nå slapper vi av på et godt og varmt rom. :)Brrr.... Det er så kaldt i spisesalen på hotellet!! "Kisen" som tok i mot oss er nå på kjøkkenet og jobber ikledd skinnjakka si!! Han har kylling, men ikke nok grønnsaker til å lage gresk salat!! Mon tro hva han tryller fram... Vi fordriver ventingen med Facebook og fotografering - og lytter med et halvt øre mot kjøkkenregionen! Er det en til der, eller prater han i telefonen??

22 april:
I dag har Trond vandret 32 km på fredfull og idyllisk vei parallellt med "motorveien" fra Resen til Bitola. Jeg har kjørt samme vei og hatt mange strikkestopp underveis. Har sittet med åpen bildør og hørt gjøken og masse fuglekvitter. Balsam for sjelen!

Nå er det siste natt i Makedonia, leiebilen er levert - og i morgen er det grensepassering igjen.

23 april:
Så er vi i ferd med å forlate vakre Makedonia. Vi har bare opplevd en flik av det sørvestre hjørnet - og det ga mersmak... Trond gikk for to timer siden, mens jeg skal krysse grensa over til Hellas om noen timer.

24 april:
En laaang og innholdsrik dag! Trond har gått ca 35 km i både pøsende regn og deilig ettermiddagssol. Han valgte en temmelig øde veg gjennom et fjellparti med topper på rundt 1200 m. Vi hadde stopp i den eneste landsbyen i høyden, Kelli, der vi fikk servert mat på en kafe der tre generasjoner var til stede. Barna var tolker. Vi valgte å leie bil på nytt, for det er den mest praktiske måten å gjennomføre framdriften på.

Dermed har jeg hatt mange strikkestopp i vakker natur. En gang ble jeg brått omringet av 8-10 store, gneldrende gjeterhunder, og Trond ble tatt igjen av en tysk familie på 4 som syklet fra Kosovo til Thessaloniki! Nede i lavlandet fikk vi, ved hjelp av tegnspråk, hjelp på en bensinstasjon til å ordne overnatting...

25 april:
Hatt noen voldsomme regnskyll - jeg satt i bilen og syntes synd på Trond. Nå har vi stopp på veikro, der de to greske kjekkasene virkelig glante oss opp og ned da vi (Trond...!) kom anstigende!!

Men, vi FIKK mat, da!

Her skal vi ligge i to netter - på flotte Hotel Variosa 4 Seasons i Edessa!! Trond kom akkurat inn døra, så det ble nok en lang dag.

Hit hadde jeg aldri funnet fram uten GPS!! Ferden gikk over stokk og stein gjennom smale gater (og inn i en park...!!) - og jeg hadde en fornemmelse av at jeg også kjørte mot kjøreretningen... Men jeg klarte det!! Nå skal vi kose oss!

26 april:
Deilig frokost i herlige omgivelser! Og da vi trodde vi var ferdige, kom det croissanter og Nutella på bordet!! Ute pøser regnet ned , så det er flaks for Trond at han har hviledag! Det er egentlig flott utsikt utover dalen fra hotellet, men den er borte i regn og tåke...

En matbit under tak, bak plastvegger og med terrassevarmer ved siden av bordet - det er Hellas, det!! Dette hadde vi ikke REGNA med...

Kjempekoselig dame på turistkontoret i Edessa. Hun delte både informasjon og levd liv med oss. Hun hadde forøvrig ikke fått lønn siden august...

Edessa loves ... Travel on foot. Our friend Muri Trond came from Oslo to visit us. He dreams to find his Jerusalem and he is on the way connecting ideas & reality. Together with the book the christmas mystery (Jostein Gaarder).

27 april:
Deilig å bli servert det man har lyst på - etter vandretur i gamlebyen i Edessa, der forfalne rønner og nyrenoverte hus står om hverandre. Byen er ellers kjent for fossefall - som dog ikke helt er Vøringsfossen! Og vannfargen gir assosiasjoner til sjokolade...

T:
Frokost på flott rustikk hotell i gamlebyen i Edessa. Etter en hviledag i plaskregn blir det bare noen regnbyger i dag. Planen er å gå 35 km til Giannitsa. Nå venter jeg på damen som har vasket klærne våre.

28 apr:
Gårsdagen startet med å følge Tronds fotspor fra lørdag pr bil, til der han skulle starte å gå. Stille og idylliske småveier, der vi drakk frappe på en landsens taverna. En "søt" gammel mann, som snakket litt tysk, satte seg sammen med oss. Gårsdagens vandring gikk imidlertid langs sterkt trafikkert vei, så da var det slutt på sjelefreden...

T:
Søndag gikk jeg fra Edessa til Giannitsa. Deler av vandringen på småveier mellom små landsbyer. I en liten kirke full av ikoner tente jeg lys og sang laudate

Vi tok oss tid til å være kulturelle, og besøkte Pella, fødebyen til Aleksander den store. Museet var flott, og så ut til å være oppført med EU-midler (bare gresk på skiltene). Uteområdet hadde nok ikke fått like mye midler til vedlikehold...

T:
Mandag var jeg innom byen Pella som ble grunnlagt i 399 f.kr. og var hovedstaden i kongerike Makedonia i antikken. Besøkte museum og utgravinger og fikk stempel i pilegrimspasset.

Er kommet til Chalkidiki. Vi spiste en deilig lunch.

Bilde: Dagens frokost!! Etter ett døgn med diaré, var det ikke så mye jeg våget å spise, dessverre. Men Trond fikk med seg flott matpakke til dagens etappe, da,,,29 april:
Mest vandring langs fredelige landeveier i dag. Trond har gått nest siste etappe på ca 25 km. Veien gikk så vidt inntil motorvei, der dette vakre minnesmerket stod. Slike påminnelser om hvor farlig trafikken kan være, gjør alltid inntrykk...

T:
I Julemysteriet står det: 'Nede ved bredden av elven Axios står en sauebonde og løfter sine øyne opp mot fjellene." Jeg krysset elvedeltaet i dag. Flatt åkerland som lå under havet da pilegrimsfølget for forbi på slutten av 500-tallet (kapittel 17). Æsj, bildene av Axios ligger på kamera og ikke på mobil.

(Vi fant i stedet et bilde på Google. Fra Axios - men sauene og sauebonden - og pilegrimen hadde forsvunnet)

30 april:
Fra grisgrendte strøk til storby!! Jeg akket meg over de kronglete gatene i småbyen Edessa. Det var ingenting sammenlignet med å finne fram til hotellet i hjertet av Thessaloniki. - Men GPS er en fantastisk oppfinnelse! Og så betaler vi 12 ...Euro for å stå feilparkert - etter mine begreper, da!!! Men mannen i resepsjonen flyttet på noen markeringsskilt, så da, så...

Trond tok buss ut av byen etterpå, til Sindos, for å gå den siste biten av årets vandring.

GRATULERER til mannen min, som har gått 450 km på 16 dager!

T:
Hurra! Årets mål er nådd. Jeg fortsatte over Axios-deltaet, krysset motorveier og gikk på øde jordbruksveier langs Thermaikos-bukten i Egerhavet. Kom til Thessaloniki i sol og mye trafikk. Beate ventet i suite på Egnatia Palace hotel.

2 mai:
Måtte bare avslutte "reisebloggen" med et bilde av den badende pilegrimen! Det var veeeldig god plass både på stranda og i vannet!

Nyttige guidebøker

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.