Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Betlehemsvandreren er i Albania
09.07.2013 00:16
St Hansaften startet Trond Muri på årets etappe av sin vandring mot Betlehem. Denne sommeren går ferden fra Split i Kroatia, og han er snart fremme ved årets mål: Tirana

Trond Muri, styreleder for vårt pilegrimsfellesskap, startet i 2005 på den lange vandringen fra leketøysavdelingen i Steen & Strøm i Oslo til Betlehem.

Kanskje et merkelig sted for å starte en pilegrimsvandring, tenker du kanskje, men da har du neppe fulgt med i vår sommerføljetong om Betlehemsvandreren. Trond ble nemlig så fascinert av Jostein Gaarders meget spesielle bok Julemysteriet at han valgte å gå den samme veien som Elisabet og hennes følge fulgte i boken.

Trond Muri startet fra leketøysavdelingen i Steen og Strøm 18 juni 2005
Han gjorde altså som hovedpersonen Elisabet og startet sin pilegrimsvandring fra Steen og Strøm i Oslo. Hvert år har han hver sommer gått en etappe av den lange pilegrimsveien til Betlehem.

Rester av den gamle byen Salonae

Trond Muri kom frem til Split (eller Salonae, som byen het i gammel tid) i Kroatia i fjor, og startet på nøyaktig samme sted da han bokstavelig talt tok opp staven og fortsatte vandringen 23 juni i år.

Han har sendt oss noen rapporter underveis, den første kom etter noen få dager da han skulle passere grensen til Bosnia. Han forteller om tidlige morgener og lange vandringer, ofte på over 4 mil, om fin natur, men mye asfalt, og han forteller om hyggelige mennesker og gode møter.

Her er hans siste rapport som han skrev sist lørdag, dagen etter passering av grensen til Albania

I morgen søndag er det 2 uker siden jeg forlot Split. Det var en fin vandring langs kysten av Kroatia. Jeg gikk på asfalterte småveier og strandpromenader av betong. Det krydde av turister, mange var norske. Det var tett mellom overnattingsstedene. På vei til Dubrovnik krysset jeg en snipp av Bosnia- Herzegovina. Etter Dubrovnik ble det overnatting hos ferierende venner i Cavtat. Langs kysten av Montenegro var det også mange turister, spesielt rundt Igalo. Trafikken var stor, og det var minimalt med plass til en fotgjenger. Jeg krysset stadig til yttersving på den svingete veien, og stoppet ofte i grøftekanten når store trailere og turistbusser suste forbi.

Jeg startet tidlig hver dag. Som regel var jeg på vandring i 5-tiden. En morgen så jeg en vandrer foran meg. Jeg tok han igjen og kom i snakk med Adrina fra Frankrike. Stor var overraskelsen da det viste jeg at han var på vei til Jerusalem. Med sekk på over 30 kilo og 6 liter vann var ikke framdriften så stor, så vi forlot hverandre etter en hyggelig prat og utveksling av navn og mailadresse. Fra Petrovac startet jeg kl. 4. da jeg forlot kysten og gikk oppover hårnålsvinger i 3 timer. På vei nedover på andre siden ble jeg tatt igjen av en tysk syklist på vei hjemmefra til Istanbul.

I går (fredag) krysset jeg grensen til Albania. Jeg gikk på flott vei med liten trafikk og god plass på begge sider. Jeg vandret i et flatt jordbruksområde. På den ene siden hadde jeg flotte høye fjell, på den andre siden den store Shkodra-sjøen med fjellene i Montenegro som bakgrunn.

Det ble dyrket mais, paprika, poteter og meloner. Ofte så jeg kvinner jobbe med skaut og skjørt. En saueflokk ble flyttet langs veien av en gjeter på sykkel. Pa jordene stod det enslige kuer tjoret fast. Langs veiene kom folk med hest og kjerre. Ofte med store høylass eller andre varer.

I Kroatia og Montenegro ble jeg knapt registrert når jeg passerte. Her i Albania er interessen stor. De tuter i bilhorn, stopper og tilbyr skyss, inviterer på vann, kaffe eller sterkere drikker. Roper etter meg og snur seg etter meg. Spør om hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal, alder, om jeg er gift, har barn osv. De forteller om arbeidsløshet og fattigdom. De ønsker å reise utenlands, har vært borte og kommet tilbake, eller har barn eller søsken som har reist og sender penger hjem.

Det ble langt å gå før jeg fant overnatting i Albania. 40 km i varmen var i meste laget. I dag ble etappen bare 17 km. Allerede kl 11 troppet jeg opp i lokalene til "Hope for Shkoder", en menighet blant fattige som støttes av Visjon Norge. Her jobbet den norske misjonæren Unni Thorsen og den albanske pastoren Koli Puka som også hadde lært seg norsk. Her styrer jeg meg selv resten av dagen. Koli har oversatt litt informasjon om vandringen som jeg kan vise fram hvis folk er interessert. Når de får vite at jeg er kristen, får jeg arket fort tilbake fra muslimer.

I morgen tidlig starter jeg på den siste 4-dagers etappen som ender i Tirana. Jeg har tatt kontakt med Steven Center, en annen misjonsorganisasjon som i tillegg driver et gjestehus, og jeg håper på overnatting der. Deretter blir det buss sørover i Sarande der jeg skal møte kona mi, Beate. Hun flyr til Korfu og tar båt over til Albania. Da venter 12 dager ferie med leiebil i det spennende anderledeslandet Albania.
Om et par dager er Trond fremme i Tirana

Beate Muri er enda bedre oppdatert om Tronds eventyr, og hun forteller i dag om fine møter med hyggelige og gjestfrie mennesker. Hun forteller at han har tatt inn på hotell i kveld, og at dobbeltrom med bad, a/c, kjøleskap, slippers og veranda koster 170 kroner! Hun synes at det skal bli spennende å besøke dette landet!

Du kan bla deg tilbake i sommerhistorien om Betlehemsvandreren, og finner fjorårets historie her

Kart hentet fra Jostein Gaarders bok om pilegrimsferden fra Steen og Strøm til Betlehem

Nyttige guidebøker

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.