Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
23. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv












ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:









Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








NB: Pilegrimskontoret i Huitfeldts gate 11 holder stengt torsdag 23 november
Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


En spektakulær forestilling
22.02.2013 22:49
Bibelen som teater må være et sjansespill. De fleste har et forhold til bibelhistorien, og risikoen for skuffelse er absolutt til stede. Men man må huske at teater ikke er kirke, og at skuespill ikke er forkynnelse



 

For en drøy uke siden arrangerte Pilegrimsfellesskapet St Jakob teatertur, og denne gang var det Bibelen som sto på programmet. 22 medlemmer var med på dette, og de fleste deltok også på en felles middag i teaterets restaurant, Kafé Løven før forestillingen.

Foreningen vår hadde valgt å satse på den første delen av forestillingen, som i sin fulle lengde tar 6 timer. Uttalelser og kommentarer tyder på at deltakerne satte stor pris på både mat og teater. Jeg så imidlertid forestillingen noen dager før de andre, og fikk med meg begge deler, både det gamle og det nye testamente.
Her er noen av mine inntrykk. 
 

Jeg opplevde Bibelen som en spektakulær forestilling. Veldig mye teater, men samtidig med mye varme og en god del humor. Det er gjort mange "vrier", og noe er lagt til i historiene, men det meste virker seriøst og ekte på meg.

Det ondes problem går igjen hele tiden i form av dialoger mellom Gud og Satan og en stadig tilbakevendende Job.

_K4P0199
Brodermorderen Kain blir vi aldri kvitt, Isak har hele tiden problemer med å forsone seg med sin far Abraham. Jeg synes at dette ga den første delen, Det gamle testamente, en viktig nerve.

Historien begynner med Moses, og ikke skapelsen. Men vi blir snart kjent med Adam og Eva og deres herlige liv i paradis. Når paradiset stenges er det englevakt-soldater som passer på med virkelig brennende sverd.

Den stammende, nølende Moses fremstilles med stor innlevelse, og det samme gjelder flere av de kjente personene fra GT.


Abraham, den første pilegrimen, settes på flere prøver av Gud, og må jobbe med sin egen tro. Historien om David og Batseba er selvsagt med, og det samme med den unge kong Salomo.

Kong Saul fremstilles som en moderne geriljaleder på motorsykkel. Jeg skjønte ikke helt poenget, men det var et friskt innslag.


Når israelittene skal innta Jeriko er vi hos en familie på innsiden av bymuren. Bibelen legger ikke skjul på at det var brutale kamper og mye lidelse. Teaterstykket minner oss på det, og kommer med noen hentydninger til dagens situasjon. 

    

      _K4P0725

Den andre delen, altså Det nye testamente, starter og slutter med en litt spesielle fødsel og død. Det er litt trist at hele apostelhistorien, med bl a Paulus’ reiser, er kuttet ut. Judas er en ungdomsvenn av Jesus, og har en fremtredende rolle. Det gjøres et stort poeng av at han dras mellom Guds vilje og Satans, og vi vet jo hvordan det ender. Jesu ungdomsår, og hans voksende bevissthet om at han er Guds sønn og har en meget spesiell oppgave, er en ny side av historien som jeg likte godt, og likeledes kampen mellom Gud og Satan om å få Jesus til å jobbe for sin sak. Satan forteller Jesus at dersom han følger Guds plan vil hans etterfølgere i tusener av år oppleve forferdelige lidelser. Ønsker han virkelig det? 
 


Apostelen Peter virker troverdig, og jeg synes det er interessant at disiplene er både menn og kvinner, altså at kretsen rundt Jesus omfatter mange flere enn de tolv apostlene. Vi får en antydning om at det er et sterkt forhold mellom Jesus og Maria fra Magdala, men det blir med det. Døperen Johannes er en sterk personlighet med klare meninger og et sterkt budskap, omtrent slik jeg forestiller meg at han var. Og han lager også på teateret uro og kvalme på det kongelige slott.  


Noen av personene fremstilles som rene karikaturer. Kong Herodes er en herskesyk og elskovssyk general med brystet dekket av medaljer. Pontius Pilatus er en ren karikatur, og Kaifas er en sterk og kunnskapsrik kvinne som først prøver å overbevise Jesus med argumenter om at han tar feil, men etter hvert blir hun hans største fiende.

Jeg synes at det sterkeste ved hele forestillingen er når Jesus står alene på scenen og leser saligprisningene, ordrett slik vi kjenner dem. Apostlene er plassert blant publikum i salen, og deltar i bønnen når Jesus ber Fadervår.


Var det noe jeg reagerte negativt på? Egentlig var det nok bare Ari Behns fullstendige avsporing når det gjelder tolkningen av bryllupet i Kana. Jeg tror at dette var det eneste innslaget hvor jeg ikke fant noen som helst poeng. Det var bare tåpelig og trist.  

Jeg tenkte at når Bibelen nå er teater, så er det viktig å fastholde at teater ikke er kirke, og at skuespill ikke er forkynnelse. Med det mener jeg at man må ha en annen vinkling enn man ellers har når man møter Bibelens tekster. Jeg tror at det har en verdi at man får andre perspektiv på historiene, at dette kan starte noen viktige refleksjoner om tro og kultur og historie. Og kanskje det til og med er slik at noen av de som sitter i salen får lyst til å finne ut hva som egentlig står i Bibelen?   

ToBe
Foto: Det norske teatrets pressetjeneste. Fotograf: Per Maning
 










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.