Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Våt vandring langs Østerdalsleden
31.01.2012 23:08
To av sommerens vandrere til Nidaros opplevde at enkelte steder bærer sine navn med rette, som f eks Vassfjellet

Vi startet i Vanngrøftdalen ved Annemors hytte, og gikk langs ved Forellsjøen. En utrolig flott natur i sol og fin gå-temperatur. På vei mot Budalen, gikk vi feil. Her manglet det noen skilt, så vi fulgte den brede sti, istedet for den litt smalere som gikk videre opp på fjellet. Vi fikk overnatting i en gjeterhytte i selve Budalen. Vi hadde ringt kontaktperson, men i og med feil vandring, fikk vi ved hjelp av en tilfeldig forbipasserende hjelp til å gi beskjed om at vi ikke kom til avtalt hytte. Kontaktpersonen møtte oss dagen etter.

Turen over fra Budalen og til Singsås var myrete og med flott natur. Kontaktpersonen ga oss en pakke med kjeks som godt med etter hvert. Det ble fest-måltid med kjeks og jordbær-syltetøy!

Merkingen over fjellet var meget god. Her kunne en nesten ha gått i blinde. Ved Vardene overnattet vi i en kjempeflott hytte. Denne strekningen hadde vi litt sol, men mest overskyet.

Neste dag ble vi "tvunget" til å gå ned til Singsås for å proviantere, og legg litt om på ruta! Det var også her vi fikk den forferdelige nyheten om bomben og skyting. (På veien ned fra fjellet pratet vi om at verden kunne nesten gå under, uten at vi visste noe som helst! Dessverre fikk vi rett!)

Over Vassfjellet gikk vi i evig vann! Fjellet bærer sitt navn med rette. Her traff vi andre menne-sker som var på dagstur. Ellers var mennesker et sjeldent syn! Ved Øyvindtjønna lå vi i pilegrimshytta. Vi sov som steiner på hver vår brisk (smalere enn 50 cm!) og uten underlag! For en natur. Jeg klarte å peile inn Nidarosdomen uten kikkert.

Neste morgen var alt bare grøt! Men det gjorde ingen ting! Da får en bare andre farger og en annen naturopplevelse.

På vei mot Røddingen folkehøyskole, gikk vi i myrer, stier som var fulle av vann og i nærmest jungel. Ved folkehøyskolen bråbestemte vi oss for å gå til Tiller kloster. I krysset ved Røddingen folkehøyskole og hoved-veien mot Tiller, var det dårlig merket. (Vi hadde dårlige kart også!) Denne dagen var det like mye vann over som under oss!

Ved Tiller begynte vi å lete etter Birgitta-klosteret. Ingen mennesker var ute og gikk. Tror det skyldtes regnet. En buss snur inne på en plass. Jeg spør sjåføren hvor klosteret ligger. ”Det er litt van(n)skelig å forklare, så hopp inn så skal jeg kjøre dere dit”.

På klosteret fikk vi god mottakelse, fine rom og deilig mat. Her fikk vi og være til stede under bønnen. Vi hadde litt god tid, så vi valgte å bli der i 2 netter. Den andre dagen var vi på tur ved Tiller kirke. Her fikk vi en meget hyggelig prat med kirke-tjeneren som viste og fortalte oss om kirken.

Siste dagen inn mot Nidaros, ble en "enkel" etappe! Det var rart å komme fram.
Første natta overnattet vi ved Pilegrimsgården. Her håpet vi å treffe andre pilegrimer, men de var så godt inne i sine miljøer, at kontakt ikke ble opprettet.

En del av arrangementene tok vi del i. Det er mange gode minner fra Trondheim og Nidaros. Selv om vi hadde tunge sekker med mat, klær og soveposer, så var turen en uforglemmelig opplevelse. En del unge og eldre mennesker tok kontakt med oss når vi var i tettsteder. De så stokkene, og da var det kort vei til en samtale. Noen av de unge vinket til oss når vi gikk videre.

Dette ga mersmak!
Vi er takknemelige for at vi har fått oppleve alt det flotte. Bonus er at vi har fått oppleve det sammen!

Så: Nå er vi klare for Europa, men er Europa klare for oss?

Med vennlig hilsen
Annemor og Per

Alle bildene er illustrasjonsfotos, hentet fra ulike internett-kilder

Nyttige guidebøker

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.