Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Pilegrimsvandring som avbrekk
13.10.2011 10:54
Etter en inntrykksrik reise fra Norge til England, Frankrike og videre til Spania med Christian Radich, var det på tide med et avbrekk i den daglige tjenesten som befalselever

Dagene på Christian Radich har vært lange både fysisk og psykisk. Store deler av utdanningen dreier seg om å forklare og forstå følelser, vi som elever blir oppfordret til å bruke hverandre til å bli bedre på dette. Dette medfører naturligvis at vi lever svært tett på hverandre. Privatliv er så godt som ikkeeksisterende, og arbeidsdagene er lange og intensive. Den lille tid vi har for oss selv går stort sett med til soving, og vi får ikke mye tid til ettertanke.

Pilegrimsvandringen var det perfekte avbrekk i toktet. Dette er første gang det ble gjennomført, og er på sett og vis et eksperiment. Veilederne ombord hadde delte meninger om hvorfor vi skulle gjøre dette. Noen mente det var en god måte å gå inn nye sko på, men det viktigste var nok at vi skulle få tid til å gå inn i oss selv for å tenke og reflektere over tingenes tilstand. Turen ble delt opp i forskjellige seanser.  Den første dagen gikk vi samlet som lag. Neste dag gikk vi med halve grupper. Den tredje dagen fikk vi i oppdrag å gå sammen med den på laget vi følte vi kjente minst. Oppdraget gikk av seg selv. Alle hadde noen de mente de kjente minst, og de fleste hadde valgt hverandre. Å gå sammen 2 mil var svært givende. Det viste seg at vi hadde mange felles interesser og tiden fløy forbi. Resultatet av denne dagen var at laget ble mye mer sammensveiset en det var tidligere.

Dagen etter fikk vi i oppdrag å gå helt alene. Jeg sto opp ekstra tidlig for å være sikker på at jeg kom til å få dagen helt for meg selv. Vi hadde fått beskjed om å møte til et bestemt tidspunkt, ikke før, og ikke etter. Dette medførte at jeg hadde svært god tid på oppdraget, noe som gav meg muligheten til å virkelig nyte tilværelsen med en vakker soloppgang og fantastisk natur. Denne dagen gav meg mulighet til å tenke mye. Ut på ettermiddagen stoppet jeg på en tilfeldig tom plass og satte meg ned og lot tankene vandre, dette ladet batteriene til vi skulle seile hjem til Norge.

Jeg er sikker på at dette er en av de opplevelsene fra befalsskolen jeg kommer til å huske best. For meg var det en givende og fin opplevelse og jeg lærte mye om meg selv. Jeg ønsker å reise tilbake ved en senere anledning for å gå hele ruten.

Med vennlig hilsen
Kvm. Aksel Bergstrøm
Elev ved KNM Christian Radich

Befalselevene besøkte også sjømannskirken på Costa del Sol før pilegrimsvandringen startet

Nyttige guidebøker

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.