Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
21. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv













ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:





Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Livet som vandring!
21.11.2010 16:13
Ikke før har Lier menighetsråd avviklet en meget vellykket kunstutstilling, som undertegnede var så heldig å få delta på, så samler de en anselig mengde av Liers befolkning i menighetshuset noen dager etter. Denne gang til et interessant foredrag av den kjente forfatter og foredragsholder, professor i idèhistoie, Trond Berg Eriksen

Eriksen, som har skrevet flere fagbøker innen filosofi, foruten reiseskildringer med en historisk undertone fra Italia, kåserer gjerne om sine bøker. Han har klart det kunststykket å bringe tunge litterære temaer ut til det brede lag av folket ved å tolke både Nietzsche, Freud og Dante i et lettlest språk.

Med Eriksens kunnskapsmengde og spiss-formuleringer hvilende på hans spesielle humor, gledet vi oss stort til kveldens kåseri.

Trond Berg Eriksen

Temaet denne gang var: Livet som vandring, og ved en tidligere anledning skal Eriksen ha uttalt følgende: Ikke en linje av det jeg har skrevet havner i en bok før den har vært uttalt i et foredrag. Hvis folk gjesper når de hører den uttalt, vil de garantert sovne når den kommer på trykk!

Det kunne tyde på at han ville komme til å følge godt med på våre ansiktsuttrykk under kveldens ”pilegrimsvandring”!

Eriksen hadde et godt språklig grep om stoffet han formidlet, og siden humor er et av hans fremtredende og mest vellykkede pedagogiske virkemidler, ble kvelden en eneste lang pilegrimsvandring gjennom historien. Han viste en formidabel fortellerevne som uten tvil holdt publikum våkent, og man kunne følge hans tankegang uten særlig mer i bagasjen enn personlig interesse for kveldens tema. Og vi kommer neppe til å være årsaken til at kveldens velformulerte setninger og interessante innhold, ikke til slutt havner i en bok!

Med sin behagelige stemme og medrivende fortellerkunst, dro han oss gjennom historien fra de gamle grekerne og frem til vårt århundre under tanken om menneskelivet som en pilegrimsferd. Det skal være usagt om Eriksen selv har gått pilegrimsvandring i vår tid, men livets vandring beskrev han som en avgrenset episode på jorden, og det er uansett en prosess vi kan skjønne.

Han beskrev en pilegrimsvandring som både en utfart (Exodus) og en hjemreise (Nostos), hvor kropp og sjel har et felles prosjekt, - å komme frem til det Hellige målet du går til, og det Hellige målet i deg selv og i ditt liv. Han la vekt på ulikheten og mangfoldet i en pilegrims-reise som både kan være en ensom reise, en fellesreise der man går sammen med andre, en botsøvelse og en renselse. Alt dette finner vi i historien, og spesielt i middelalderen dukket det opp profesjonelle pilegrimer som ble betalt for å gå til Roma, Santiago eller Jerusalem for noen som ikke hadde mulighet til å gå selv.

Eriksen beskrev historiens viktigste pilegrimsvandring, israelernes store exodus, med stor innlevelse.

Han malte med ord historien om Moses og 12-stammefolkets 40 år lange vandring gjennom Sinaiørkenen etter utfarten fra Egypt, og Moses` vandring opp på Sinaifjellets høyeste punkt. De 10 bud var skrevet på steintavler med Guds egen pekefinger, og som bare Moses kunne tolke. Moses kjente ikke pilegrimsvand-ringen bare som en utfart og en hjemreise, sa han, men også som en oppstigning.
Gebel Muza

 Det fjellet som senere fikk navnet Gebel Muza - Mosesfjellet trekker til seg vandrere fra hele verden, og steiner med avtrykk som ser ut som arabiske skrifttegn tar man med hjem som souvenirer. Og souvenirer i moderne terminologi, et bevis på at man har vært på et hellig sted, var datidens relikvier. Mange relikvier som finnes i Roma i dag, skriver seg tilbake til Helena, keiser Konstantins mor sin reise til Jerusalem i år 320 e.kr. fortalte Eriksen. Hun var den første vi kjenner til som foretok en pilegrimsreise til Det hellige land, og relikvier derfra var viktig å ta med tilbake til Roma.

Det å legge ut på langvandring og være underveis, har lange tradisjon, mente han, og det arketypiske, denne gåtefulle lengsel med symboler som har ligget i menneskene til alle tider, betyr det samme, uansett hvilken kant av kloden vi kommer fra.

Eriksen var i sitt kåseri innom Emmausvandringen som en enestående beretning om disiplene som vandret sammen med Jesus til Emmaus uten å gjenkjenne ham. Motivet i altertavlen i Frogner kirke viser øyeblikket da han skulle forlate disiplene og de plutselig kjente ham igjen. Han snakket også om labyrinten som viser vei inn til våre innerste avlukker, de dypeste og største gåtene i våre liv. 

Labyrinten er et bilde på våre liv, sa han.Det er ikke lett å finne veien inn, det er ikke lett å finne veien til sentrum og det er ikke mulig å unngå blindveiene.

Emmausvandrerne og Kristus i Frogner kirke, Lier

Han fortalte også at pilegrimsveiene i Europa ble middelalderens hovedveier, og ikke bare ble det bygget store katedraler langs veiene, men også hospitaler og herberger for pilegrimene. Og fra det stedet du står når du ser spirene på katedralen som er ditt mål, er gleden så stor at intet ord er stort nok.

Ikke rart at den lille høyden utenfor Santiago, kalles Monte Gozo - Gledens fjell!
Vi var mange som kjente oss igjen i den beskrivelsen!

Rose Zavodny










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.