Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Betlehemsvandreren halvveis til målet
11.07.2010 13:41
Forrige søndag nådde Trond Muri frem til årets mål: Byen Aosta i Nord-Italia. Han har nå kommet halvveis på sin lange vandring fra Oslo til Betlehem

Det var hyggelig å vandre videre fra Lausanne sammen med et vennepar etter en uke alene. Sola skinte, det var søndag og mange var ute og ruslet, badet eller i båt på Genfersjøen. Det ble etter hvert veldig varmt å gå i solsteiken mellom vinstokkene. En dukkert i hotellets svømmebasseng gjorde godt den kvelden.

Dagen etter gikk vi til Montreux og kom etter hvert til elva Rohne som vi fulgte i flere dager. I Sankt Maurice fikk vi hvert vårt rom på klosteret og deltok både på messe og konsert.

Dagsetappen fra Martigny og sørover ble turens tøffeste, 29 kilometer i varmen på smale, bratte stier opp og ned i fjellsiden.

Turens høydepunkt ble dagen vi kom til Sankt Bernard. Jeg forlot mine venner da vi nærmet oss passet. I ei nødhytte ved stien møtte jeg Niels fra Nederland. Han hadde startet hjemmefra og gått i 8 uker på sin vei til Roma. Sammen gikk vi over snøfonner opp på passet der kona mi sto og ventet.

Her overnattet vi på klosteret sammen med andre pilegrimer og fjellvandrere. En profesjonell fotograf var på jakt etter motiv til en fotoutstilling. Han fattet interesse for min vandring etter bjellelammet fra Oslo til Betlehem. Utstillingen skal vises flere steder langs Via Francigena, i første omgang sankt Bernard-passet, Canterbury og Roma.

Dagen etter gikk vi sammen med Niels over på italiensk side og fortsatte ned bratte skråninger i regnvær. Søndag kom vi til Aosta, der vandringen ble avsluttet med stempling av pilegrimspasset og omvisning i Collegiate-kirken St Orso.

I år har jeg vandret i to uker og gått 360 km. Neste år fortsetter jeg fra Aosta.

Hilsen Trond Muri

Dermed er pilegrimen kommet tilbake til år 1045 i Jostein Gaarders bakvendte kalender fra Julemysteriet. Denne boken er Tronds guidebok på veien til Betlehem, og han er nå ferdig med kapittel 12. Selv tar han nå en velfortjent ferie ved Gardasjøen sammen med gode venner.

Tronds vandring er igjen blitt omtalt i Svelviksposten.
Les tidligere beretninger om årets Betlehemsvandring med lenker til tidligere etapper

Nyttige guidebøker

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.