Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
21. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv













ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:





Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Møte med drager og kaoskrefter i Oslo Vest.
12.11.2007 23:08
I middelalderen trodde man at Det ondes rike holdt til i vest; fordi at Lyset; Kristus kom fra øst, mens solen gikk ned i vest.

For den som er nysgjerrige og har øyne å se med kan Oslos arkitektoniske utsmykninger nettopp i vest åpenbare en hemmelig og mytisk dimensjon, full av monstre, demoner og djevler.

Som en Askeladd har jeg tråklet gatene på Frogner, Majorstua og Skillebekk opp og ned, time etter time på jakt etter mørkemaktene. Ikke utstyrt med sverd og spyd, men med kamera og 200 millimeter linse og med min gode barnelærdom at rikdom er syndig! Nettopp i Oslos beste vestkant kom jeg da også på sporet av kaoskreftene, ja ettersom jeg begynte å løfte øynene begynte de nærmest å boltre seg på fasader, på møner, karnapper og på alle slags fremspring.

De første djevlene fant jeg på utsiden av Odinsgate 4, nærmest bestemt over vinduene i andre etasje; en serie identiske ansikter utstyrt med horn og vinger. Stygge var de, men det farligere slaget møtte jeg i Bygdøy alle 4. Her dukker det opp noen virkelige farlige eksemplarer. Ansiktene griner mot meg over vinduene i tredje etasje. På hodet har de en strittende hårdusk, nærmest av orientalsk opprinnelse. Med store hoggtenner biter de seg fast i et våpenskjold smykket med det latinske kors; mon tro dette kan være et symbol på Det ondes angrep på den gode?

Huset ved siden av derimot, er dekorert med en lett smilende Dionysius. Den kjente vin- og fruktbarhetsguds hode er omgitt av bladløv og drueklaser, og jeg minnes antikkens kvinner som flokket seg rundt ham. Men middelalderens kirkemakt hadde lite sans for vinguden, og tilførte Satan noen av Dionysius’ særtrekk, nemlig pannehorn, hale, og spisse ører. Det frodige, den fruktbare nytelsen ble demonisert. På motsatt side, i Bygdøy alle 18, har fire kinesiske drager inntatt flere balkonger. Og om lynglimt gnistrer ut av kjeften på dem oppleves de ikke som skremmende; de er da  også kjent som positive krefter i skaperverket.

Men litt lenger ned i gaten finner jeg en helt annen slags drage. I Bygdøy alle 4, som er bygningen hvor eiendomsmegler Notar holder til, smykkes hovedinngangen av et relieff som viser St. Jørgen i kamp med dragen. Dette relieffet uttrykker den godes kamp mot Satan, for Jørgen er en kristen ridder og er den jordiske inkarnasjonen av erkeengelen Mikael. Engelen er også kjent som dragedreper, på mange måter kan en si at  St. Jørgen er den jordiske materialiserte engel. Notars egen logo ved inngangen er en vekt i balanse. Dette uttrykket henspiller også på Mikael, vekten er nemlig erkeengelens kjennetegn; han som veier sjelene hen til Jesum  Christ , ifølge Draumkvedet. Men englevekten som veier tunge og lette sjeler i nådens tegn vipper opp og ned, i motsetning til Notars statiske vekt som signaliserer at både kjøper og selger behandles likt, dvs. rettferdig. Også bygningen ved  siden av Notar byr på groteske ansikter og bladverk i skjønn forening.

Fylt av nervøs spenning og forventning fortsetter jeg min dragejakt og samler meg om ambassadestrøket på Skillebekk. På min vei oppdager jeg et drageskip på den sørafrikanske ambassade i Drammensveien 88. Fornøyd trasker jeg av sted. Da i Hafrsfjord gate 5, er det som om hele huset beleires av mørkekrefter, drager, monstre og udyr. Noen kommer fra den norrøne verden, andre har røtter fra Hellas og Kina. Selve porten er bevoktet av  forvokste fuglemonstre, mens drager i Urnes stil kravler på veggene og tvillingdrager i helskulptur vokter taket. Under gavlen sitter en monsterfugl med overdimensjonert hode, åpen kjeft og utstrakte vinger. Mon tro om husets beboere er seg disse mørkemaktene bevisst?
 
Plutselig snubler jeg  i mine egne bein og stuper i asfalten, og ligger forslått noen sekunder. Knærne blør og buksa har revnet. Spørs om jeg ikke har blitt  innhentet av alle kaoskreftene på min vei? Haltende og undrende over uhellet stabber jeg videre. Ved Tors gate som krysser Odinsgate 29, stanser jeg opp og ser det som uten tvil må være byens mest ettertraktede hus blant alle som er opptatt av norrøn mytologi. Her er tallrike masker, dragelignede border og lenkede monstre plassert under de respektive balkongene. Inngangsdøren har relieffer fra Snorre og viser blant annet Tor med hammeren. Det fineste er likevel Vigelands smijernslamper formet som kraftfulle drager.

Fra Tors gate går jeg over høyden og kommer etter hvert til President Harbitz gate 4, en bygning fra 1899, bygget av en rik jødisk familie, i dag den snobbete Restaurant Canard. Med øynene på stilk oppdager jeg en ny glede; på en liten gavl øverst over  taket ser jeg et virkelig ondskapsfullt djevelansikt med spisse pannehorn og hoggtenner. Murpussen er i rødt i samsvar med djevelens farge. Fra taket speider også to mindre kinesiske drager.

Jeg går hjem og skifter klær.

Tilbake i Harbitz gate 4, går jeg inn i huset. Her inne møtes jeg av den øvrige dragefamilien som har inntatt sin rettmessige plass i husets hall, nemlig som peisdekor; og i mytologisk sammenheng som voktere av helvetesporten, ildens pøl. Bygningen for øvrig har sin høyst betimelige historie. Bunkersen i haven stammer fra okkupasjonstiden da bygningen var hovedkvarter for den tyske flåten.

Jeg avslutter min demonjakt ved monumentet til Richard Nordraak overfor Det norske kunstakademi like ved SAS-hotellet. To velvoksne smijerndemoner utstyrt med klør og horn hveser imot meg, mens drager slynger seg i rekkverket. Men denne fremstillingen fremstår kun som dekor, for her i Nordraaks-monumentet er dragene gitt sin egen betydning i livskampen mellom godt og ondt, kaos og kosmos, lys og mørke.

Eivind Luthen










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.