Tilbake til start

Anbefalt litteratur

Web-kamera
Santiago de Compostela:

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv

ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:

Bente Berg

Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________

Pilegrimsvandring i det fremmedkulturelle Norge
06.11.2007 20:22
For en tid tilbake ruslet jeg fra Gamlebyen og fulgte pilegrimsruten mot Gjelleråsen. Gatene var nesten folketomme, husene var mørke, folk flest hadde reist på ferie.

Jeg tok opp Hallvardsgate og Strømsveien gjennom stille boligområder, passerte det forlatte Fyrstikktorget, fortsatte forbi Hovin i retning Østre Aker kirke. Krysset kirkegården og gikk mot Persveien, smatt inn Tittutgrenda, passerte Alfaset gård og fant veien mot Ikea, Furuset, Haugenstua og Stovner. Det tok meg ca. fire timer.

På hele denne strekningen traff jeg pussig nok ikke en eneste etnisk nordmann, det var  derfor en meget eksotisk tur, en slags reise i det ”asiatiske” Norge. Jeg ble ganske snart stoppet av en bilist fra Thailand som spurte etter veien.

På Teisen satt en del pakistanere og koset seg med varm te på plenen.

På Alnabru sto en ung sikhfamilie som hadde vært i templet, nå ventet de på bussen.

Ved Alfaset kirkegård stoppet jeg ved gravstedene til den islamske Ahmadiyya menigheten og studerte den vakre kaligrafien på gravstøttene.

I Tittutgrenda småpratet noen naboer over plankegjerdet, jeg tror de kom fra Sri Lanka.

Ved Ikea traff jeg på nytt noen mørkhudete ungkarer som hastet hjem.

På Furuset bydelshus hadde våre indiske landsmenn samlet seg til fest, det duftet av tandoori-retter, og fra de sitarspillende jentene hørte jeg liflige toner. En ung mor i silkesari ruslet utenfor og snakket i mobiltelefonen.

De neste 5-6 kilometerne frem til Stovner møtte jeg utelukkende innvandrere, alle fra Asia; unge og gamle, bestemødre og unger. Noen ruslet på gangveiene, andre syklet. Trendy kledte ungdommer var på vei til sentrum, men de unge foreldrene trillet barna hjem. På benken satt
pensjonistene og konverserte stille.

Da jeg kom til Stovner registrerte jeg at drosjesjåførene på Taxi-holdeplassen var asiatere alle som en, mens jeg valgte å returnere med T-banen til Oslo. Jeg tror jeg var den eneste hvite nordmannen ombord i togsettet, togføreren var pakistaner.

Enda en gang opplevde jeg at pilegrimsveien gjennom Groruddalen kunne by på nye og uventede opplevelser, selv om jeg har gått den titalls ganger, vår og vinter, høst og sommer, fra sør til nord og motsatt. Jeg har gått den om natten og om morgenen mens det damper trolsk fra trær og grønne hager.

Kirkegården grytidlig er full av tassende liv, her har grevlingen snust på meg og jeg har sett reven danse blant gravsteinene. En gang fant jeg tusen kroner i rennesteinen, bra for en ubemidlet fant som meg. Min trofaste hund Kaia elsket disse turene, ikke bare for mosjonens skyld, men også for alle godbitene hun kom over. En ettermiddag snuste hun opp en gjenglemt pakke ytrefilet som herre og hund delte seg imellom til middag.

Dessverre tror jeg ikke at folk flest har oppdaget pilegrimsveien gjennom dalen, jeg møter sjelden folk som går den i hele sin lengde. Det er synd, det er en fabelaktig opplevelsesvei som byr på god trim, mange gode møter med våre nye landsmenn og fine opplevelser.

Eivind Luthen

historier fra Nøtterøy

Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet

Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.