Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
21. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv













ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:





Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Noen gode råd til pilegrimer.
20.09.2007 23:08
Det handler ikke om å komme fortest mulig frem til målet, snarer tvert i mot. Vi anbefaler minst 2-3 uker på "caminoen", det tar tid ”å lande” - det tar tid å komme i form.

Følgende holdninger er verdt å ha seg på turen:

1)      motivasjon
2)      god tid
3)      Åpent sinn
4)      Respekt for kulturen/ dine medpilegrimer (også de som sykler/kjører buss)
5)      Ingen har noe med å evaluere dine motiv for å gå, det er en sak mellom Vår herre og deg.
6)      Ikke spør etter hva veien gir deg, men hva du gir veien.
 
 
Vi anbefaler følgende etapper:
 
Frankrike
1) Le Puy-Santiago de Compostela (2 måneder, ca. 1600 km)
2) Le Puy Le Port/Roncevalles (1 måned, ca. 800km)
 
Spania
3) Roncevalles- Santiago de Compostela (1 måned, ca 760 km)
Hvis du likevel ønsker å gå siste etappe, anbefaler vi Astorga som startsted.
 
Norge
1) Oslo- Trondheim (1 måned, ca. 650 km)
2) Sarpsborg/Tønsberg- Trondheim (5 uker, 750 km)
3) Hvis du vil gå siste etappe til Trondheim anbefales strekningen fra Nord-Sel eller Budsjord (2 uker, 260 km)
 
Ideelt sett:
Hvis du ikke har fire uker eller mer, begynner du likevel din vandring fra de nevnte startstedene, og går så langt du kan, for så å fortsette neste år. Det er egentlig ”feil” å hoppe over strekninger, og det er feil å gå kun siste etappe før mål (men naturligvis gjør du som du selv vil).

Pilegrimsvandring bør være noe mer enn en liten rusletur i nabobygda – ideelt sett uttrykker pilegrimsvandring:
1)      Oppbrudd
2)      Vandring til et fjernt helligmål
3)      Mål
4)      Hjemreise
 
Gode råd

Du går fra herberge til herberge. De ligger tett, ca. hver 5 km i Spania. Du har IKKE anledning til å reservere plass på herbergene i Spania, i Frankrike derimot kan du ringe å bestille plass. Du kan som regel også bestille plass på herbergene i Norge som ofte ligger i to mils avstand. Vi anbefaler ikke å bruke telt i Norge, både pga vekten, men også det faktum at de fleste herbergene er rimelige. Dessuten mener vi at herbergene gir mulighet til å komme i kontakt med lokalbefolkningen og andre pilegrimer, noe som er helt sentralt i pilegrimstanken.

Du må ha pilegrimspass for å gå i Spania. Det får du kjøpt på Pilegrimskontoret i Oslo. Bruk av Pilegrimspass i Norge har foreløpig liten hensikt, siden få steder har stempler. Alle som går til Santiago bør være medlemmer av sin nasjonale/lokale pilegrimsforening. Du får verdifulle råd/hjelp/informasjon etc, til gjengjeld opptrer man solidarisk med de som arbeider ideelt for å fremme pilegrimssaken.
 
Det er best å gå alene, eller sammen med en god venn. Vi anbefaler ikke å gå i gruppe med mindre man skal bo på hotell og lignende. Det er ikke populært å komme i grupper på herbergene i Spania. I Norge er det best å gå sammen med noen, rett og slett fordi det er nesten folketomt langs veiene, og fordi noen av strekningene er småskumle.
 
Det er helt trygt å gå alene i Frankrike og Spania. Veiene er meget godt merket. Løshundproblemet er sterkt overdrevet. Blemmer og såre muskler er en større utfordring. Stiene er av forskjellig kvalitet, men du går sjelden på asfalterte veier. Vi anbefaler lette fjellstøvler som MÅ være inngått. Ta med ”lette sko” til bruk på herberget og utebruk om kvelden.
Sovepose er nødvendig, unntagen i juli og august. Da holder det med lakenpose. Normalt er det ulltepper til alle på herberget. Sekken bør ikke veie mer enn 8-9 kg. Legg igjen mobiltelefon (ikke i Norge), kamera, dagbok og alt som tar oppmerksomheten vekk fra vandringen. Men husk ”sov i ro”, kremer for muskelømhet, solbriller og solhatt. I Frankrike må du normalt kjøpe vann på flaske, i Spania er det gode drikkevannskilder langs hele ruten.

Høysesongen for pilegrimsvandringer er juli og august, da går ca. 80 prosent av årets pilegrimer. Det er ok å starte allerede i mars og april. Det er fint å gå i mai, september og oktober. Det er kjekt å kunne noen spanske/franske gloser, men du klarer deg normalt fint med engelsk.

Bli ALDRI forlangende, kravstor. Du har IKKE krav på å få seng og allslags service på herbergene i Spania. De som drifter herberget gjør det på fritiden uten lønn. Og de gjør så godt de kan.
 
For å få Compostellaen (diplomet) må du ha gått de siste 10 milene til Santiago. Det  må dokumenteres ved hjelp av pilegrimspasset.
 
Det er avgjørende at sekken ikke blir for tung - en tung sekk ødelegger turen. I praksis er det forbausende lite man trenger å ha med seg. Mange gjør en "velkommen til virkeligheten"-erfaring når de etter noen dager på veien oppdager at mye av det i sekken som syntes så nødvendig ikke er så nødvendig lenger – når føtter og rygg sier ifra. Slike opplevelser kan forebygges.

Når du skal pakke for langvandring er det viktig å begynne i god tid.
1) Lage egen pakkeliste.
2) Legge alt fram på stuegulvet for å få  oversikt, krysse av på pakkelisten.
    Alle småting grupperes og samles i toalettvesker, nylonposer og lign.










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.