Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
21. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv













ANNONSER
Aktiv ferie, på sykkel eller til fots - prøv:





Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Få ser pilegrimens potensiale
26.08.2007 21:12
Vår tid lengter etter de gode fortellinger, etter et liv med innhold. Pilegrimsveiene byr kanskje på det siste store eventyret i vår tid.

Mange hevder at: ”vi er alle pilegrimer”-  ”livet er en pilegrimsreise fra fødsel til død”. Men dette er å tømme pilegrimen for alt innhold, og dermed sørger man  for å ufarliggjøre pilegrimen.

Mange har fattet interesse for pilegrimen, men har samtidig redusert skikkelsen til en preken, til et seminar, til en rusletur i bygda. Det er få som ser pilegrimens potensiale, nemlig en tro som kombinerer sjel og kropp, en tro som ikke lar seg styre av de etablerte maktsystemer.

Renessansen stemplet sin tidsepoke som opplysningens tid samtidig som de hevdet at middelalderens var mørkets tidsalder, en tid full av overtro og religiøs uvitenhet. Det er i beste fall en grov overdrivelse. Middelalderen dvs. tidsepoken fra 500 til 1500 lar seg ikke rubrisere med enkle klisjeer. Det var en rik 1000-års periode med et hav av intellektuelle prestasjoner, ikke minst i Østkirken. Middelalderens kristendom var en handlingstro, du ble hva du gjorde
og pilegrimstradisjonen var en dynamisk, ikke kontrollerbar trosytring.

Spørsmålet er da om ikke moderniteten er blitt den virkelige mørke middelalder? For er det ikke slik at vi lever i en sekualisert tid, der nytelse og selvrealisering er alle tings målestokk? Menneskene er blitt til hensynsløse rovdyr som ødelegger og plyndrer planeten, som etterlater seg ufred, ødelagte liv og ørkener. Jeg ser på pilegrimen utrykt som en reformskikkelse, som ikke har mer i  ”sekken” enn det kan bære; snakk om kontrast til forbrukerpresset fra Wall Street og Oslo City? Pilegrimen er vår tids Askeladd, han legger ut for å finne sannheten, for å søke eventyret. Han bryter opp fra de småpludrede salonger. Pilegrimen har dårlige livsvilkår i det overmette Norge, og han føles ubehagelig. Det er bra.

Pilegrimen er ikke bare en skikkelse som legger ut på vandring til Santiago de Compostela eller som går til Nidaros, pilegrimer er like mye en skikkelse som sier nei til forbrukersamfunnet, som sier nei til vanetenkning og dogmatiske maktstrukturer. Det er mye av dette i Norge i dag, skjult bak et sminket sosialdemokrati. Pilegrimen vet at eventyret neppe finnes i reiselivskatalogene, men snarere i det virkelige livet, på vandring i det ukjente, men også i hverdagen.

Pilegrimen er nemlig først og fremst en mentalitet, en livstil. Pilegrimen nøyer seg ikke med å sympatisere, pilegrimen er er deltager, er medhandlende - er medmenneske. Pilegrimen er hel; en manifestasjon som hevder: ingen tro uten kropp, ingen tro uten forpliktelse, ingen tro uten handling. Du møter pilegrimen mange steder hvis du har øyne å se med, ører å lytte med. Pilegrimen lar seg ikke katalogisere.

Dette vil du forstå den dagen du legger ut på pilegrimsveien til Santiago de Compostela.

Eivind Luthen










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.