Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
23. november 2017


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Overnattingsguider
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
Anbefalt litteratur







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv












ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:









Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring








NB: Pilegrimskontoret i Huitfeldts gate 11 holder stengt torsdag 23 november
Siste Åpent hus:
En portugisisk festaften
med Gry!

       
Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Zeppelinere og pilegimer
02.01.2007 21:47
Denne samlingen stammer fra en tid da frimerker, brev og postkort hadde mye større propagandaverdi enn i vår tid. Jeg har forsøkt å tolke materialet i lys av pilegrimhistorien. Det hender kanskje at jeg har presset materialet vel mye, uansett handler det om min måte å tolke virkeligheten på.

Av Eivind Luthen

Dette brevet som er stemplet 26/29 august 1929 bærer på mye historie. Det er fraktet av Graf Zeppelin LZ 127, som var det mest berømte av alle de store sivile luftfartøyene. Det la ut på jordomseiling fra Lakehurst 8 august og satte kursen østover mot Russland og mellomlandet kun en gang; i Japan.

Det krysser Stillehavet og når Los Angeles etter 12 dager og 11 timer. 

Her får zeppelineren lastet inn ny post, bl.a. dette brevet, før det fortsetter til sin sluttdestinasjon; Lakehurst.

Det var første gang man gjennomførte en flyferd jorden rundt med en zeppeliner. Verdensomseilingen var et promotion-opplegg for å fremme sivil luftfart med zeppelinere. Toktet var finansiert av den amerikanske aviskongen William Randolf Hearst, og hans aviser hadde derfor førsterett på all medieomtale vedrørende ferden. Det ble en suksess og beviste en gang for alle at luftskipene var himmelens herskere, og mange spådde dem en storartet fremtid.

Men la oss vende tilbake til brevet. Det artige er det blant annet er frankert med et komplett sett "pilegrimsfrimerker", trolig de første i verden. I 1920 ga USA ut tre typer frimerker for å feire 300 års jubileet for emigrantene som kom med Mayflower i 1620, Emigrantene var fromme kristne fra England og Holland som kalte seg "Pilegrimsfedrene", de så på USA som "det lovede land", "det nye Kanaan". Allerede på Mayflower utferdighet de et dokument som blant annet handlet om fri religionsutøvelse. Dette dokumentet la grunnlag for den amerikanske uavhengighetserklæring i 1776.

Pilegrimsfrimerkene har følgende motiv: 1) Mayflower (det grønne som står på hodet, en cent), 2) undertegningen av dokumentet ombord i emigrantskipet (blå, fem cent) og 3)ilandstigningen ved Plymouth Rock (rød, to cent).

Mayflower-pilegrimene er et kjent kapittel i amerikansk historie, og disse frimerkene ble - som de første - ikke påtrykket "US". Ganske enkelt fordi myndighetene tok det for gitt at alle gjenkjente motivene.

Også de øvrige frimerkene er interessante, blant annet ser vi et frimerke med Lindbergs fly "Spirit of St Louis" (står på hodet, ti cent) Lindberg var den første som gjennomførte en transantlantisk flyferd (1927).

Fire av frimerkene (rød, to cent) viser Wrights berømte flytur i 1903, den første i verden. En rekke av de andre frimerkene er knyttet til berømte personer (fire røde, to cent) og krigsepisoder (Saratoga, Vicennes, o.a.) som førte til den amerikanske uavhengighet. Blant frimerkemotivene finner vi også markeringen av en av verdens viktigste oppfinnelser, Edisons lyspære(rød 2 cent).

Brevet er med andre ord en hyllest til nasjonen USA. Det er åpenbart at brevets avsender; statsadvokat Francis C. Huebner har vært en person med stor historisk bevissthet. Det er likevel påfallende at brevet fraktes av Graf Zeppelin, et tysk luftfartøy.

Det faktum at jordomseilingen startet i USA, nærmere bestemt ved frihetsgudinnen i New York, skyldtes Hearst forlangende, og Zeppelinerselskapet som slet økonomisk, måtte godta hans betingelser.

Dermed fikk amerikanerne - om enn tvilsomt - æren for den første jorden-rundt flygningen med zeppeliner. Det spesielle utvalget av frimerker på konvolutten tydeliggjør nettopp dette.

Mens jeg nå sitter og skriver dette historien her på Pilegrimskontoret, tar jeg med en annen fortelling som binder Hearst og pilegrimsmotivet sammen. 100 meter fra meg ligger Oslo domkirke. I sakristiet er det tre glassmalerier fra  middelalderen, ett med motiv av apostelen Jakob. Disse glassmaleriene var i Hearsts eie en kort stund før han døde, før de havnet på auksjon, og deretter i Oslo. (Dette står omtalt i Pilegrimen nr 4-2005 og her)

Forbindelsen mellom luftskipene og amerikansk pilegrimshistorie kommer også tydelig frem i Goodyears flygende flåte. De bygde såkalte "Blimps" som nærmest er en miniutgave av de store zeppelinere. Disse luftskipene produseres ennå og brukes til trafikkovervåkning og i reklameopplegg.

Det første skipet ble bygd i 1925 og døpt "Pilgrim" mens søsterskipene ble kalt "Mayflower" og "Puritan". Forbindelsen til Pilegrimsfedrene er med andre ord helt åpenbare.

Men la oss nøste litt videre på forbindelsen mellom zeppelinere og pilegrimstradisjonen. Brevet er sendt (28 mai 1930) fra Sydamerika til Sevilla i Spania. Som det fremgår av illustrasjonen på brevet domineres den nye tid av lufttrafikk enten det dreier seg om fly eller luftskip. I flere århundre var Sevilla den viktigste havnen mellom den gamle og nye verden. I dag er Sevilla først og fremst forbundet med Columbus som oppdaget Amerika. At Columbus omsider fikk støtte fra det spanske kongeparet skyldtes det faktum at inntektene fra den nye verden skulle gå med til å finansiere gjenerobringen av Det hellige land.

Dette brevet stammer fra Puerto Rico som ble oppdaget av Columbus. Brevet viser skipet til Columbus og en zeppeliner som seiler inn til New York. At motivet er trykket på en såkalt "Pilgrim Cachets" tydeliggjør den spesielle veven som vi nå spinner på. Førstedagsbrevet ble utgitt 25 november 1937 som en slags "honnør" til nasjoner som lå under amerikansk souverenitet.

Pussig nok skyldes min interesse for zeppelinere at jeg hver dag passerer en restaurant på Frogner; "Amundsen-Mobile, Caffe e Trattoria, Italiena" med bilde av luftskipet "Norge". For kort stund siden var jeg på Ekeberg utenfor Oslo.

Roald Amundsens polarekspedisjon fortøyde luftskipet i en spesialbygd mast på Ekebergsletta under en mellomlanding i 1926. Denne begivenheten trakk en folkemengde på størrelse med hva vi nå ser under Norway Cup.

Luftskipsmasten på Ekeberg ble revet under 2. Verdenskrig, men selve betongfundamentet er fullt synlig, med profilene av mastjernene og det hele - markert med en liten plakett på en stein.

Det hersker ingen tvil om at våre polarhelter har en nasjonal ikonstatus, de var datidens halvguder som brakte landet stor ære. Selv om ekspedisjonene var vitenskapelig rettet, hadde de også et heroisk-mytisk skjær over seg. De atletiske heltene var som hentet ut av det greske olympiatempel. Polarmuseet og  ekspedisjonsmedlemmenes monumentale graver fremstår i dag som nasjonens viktigste helligdommer, og er populære valfartsmål.

Bilde nr 6 er hentet fra Frankfurt, hovedbase for zeppelinerne:

1930 årene var zeppelinernes gullalder. På samme vis som de gamle flaggskipene, var zeppelinere det ultimate herskersymbolet - de fungerte som ikoner for nazi-Tyskland og ga regimet en estetisk-progressiv fasade.

Nazistene var fremragende i propagandakunst, og de visste å bruke zeppelinerne maksimalt, ikke minst i forbindelsen med Olympiaden i 1936 da skipene svevet over 100 000 mennesker mens verdenspressen var tilstede. For å oppnå maksimal oppmerksomhet ble zeppelinerne sendt på ekspedisjoner til eksotiske steder som for eksempel Nordpolen eller til hellige steder som Jerusalem og pyramidene i Egypt:

På denne måten ble skipene forbundet med noe mytisk, men også med tradisjonstung herskerkult og noe progressivt. Zeppelinerne svevde over horisonten som enorme romskip og fanget alles oppmerksomhet (bilde 8).

Zeppelinerne trafikkerte bl.a. Syd-Amerika:

og tilbød datidens passasjerer det ypperste av effektiv reisekomfort. Det var høystatus å reise medluftskipene som bød på et eksotisk reiseeventyr i luksusinnpakning.

Uten tvil representerte zeppelinerne det siste store eventyr for de som ville se verden.

Men selskapet slet økonomisk, og ble tvunget til inngå en ubekvem foretningsavtale med nazistene for ikke å gå konkurs.

Dette siste brevet byr også på en pilegrimsfortelling med (svært lange) forbindelser til min slekt. Men først og fremst representerer det amerikansk krigshistorie.

Min oldefar Gunnar Øfstie hadde en bror som emigrerte til USA. Hans sønn Ralph A. Ofstie (1896-1956) endte opp som viseadmiral for 6 flåte. Han var gift med commander Joy Bright (1898-1986). Hun var først gift med løytnant Charles Gray Little som ble drept med mesteparten av mannskapet da luftskipet ZR 2 styrtet i 1921. Hun giftet seg på nytt i 1924 med Lewis Hancock jr, men også han og de fleste omkom da USS Shenandoah (ZR1) havarerte i 1925. Ulykkene med disse luftskipene var såpass dramatiske at USA ga opp å utvikle zeppelinere.

Dette brevet er til minne om Shenandoah-ulykken. Brevet er knyttet til krigsskipet USS-Arizona som ble rammet av en katastrofe da japanerne bombet det i Pearl Harbour 1941. Mer enn 1100 mann omkom. På 1970-tallet bygde man en minnehall over restene av skipet der ca. 900 mann fikk sin siste grav. Minnehallen er blitt et mye besøkt pilegrimsmål, særlig blant amerikanerne.










Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.